De Finse brandstofproducent investeert bijna 200 miljoen euro in uitbreiding van de productiecapaciteit tot een half miljoen ton per jaar. Op dit moment maakt Neste alleen nog groene diesel in de de fabriek op de Maasvlakte. Met de uitbreiding kan straks in potentie een half miljoen ton hernieuwbare jet fuel per jaar gemaakt worden.

Duurzame vliegtuigbrandstof

Het bedrijf verwacht dat het project in de tweede helft van 2023 kan worden afgerond. Op dit moment kan Neste 100.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof per jaar leveren. Samen met de uitbreiding van de raffinaderij in Singapore moet dat over twee jaar zijn opgevoerd tot anderhalf miljoen ton.

Sustainable Aviation Fuel, zoals Neste de brandstof noemt, genereert volgens Neste 80% minder uitstoot van broeikasgassen dan traditionele kerosine. Volgens het bedrijf wordt behalve de uitstoot van CO2 ook die van andere broeikasgassen, waaronder het veel schadelijker methaan, teruggedrongen.

Rotterdam

Vorige maand kondigde de groep aan Rotterdam te hebben geselecteerd als voorkeurslocatie voor de bouw van een nieuwe raffinaderij ‘van wereldformaat’. Dit betreft een investering van anderhalf miljard euro, vergelijkbaar met het bestaande complex in Singapore. Dat is op dit moment ‘s wereld grootste raffinaderij voor de productie van hernieuwbare transportbrandstoffen.

De keus voor Rotterdam is nog niet definitief, maar de directie wil rond het eind van het jaar de knoop doorhakken. Uit studies komt de Nederlands haven aanmerkelijk beter uit de bus dan het Finse Porvoo, waar de groep over een productiecomplex met een capaciteit van veertien miljoen ton per jaar beschikt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding