Volgens sommige bronnen zou het om een bedrag van 150 miljoen euro gaan. Mogelijk kunnen beide partijen hierover onderling overleggen. Het arbitragehof laat hiervoor ruimte doordat het de vonnistekst voorlopig nog niet vrijgeeft. Hij bevat wel twee ‘dissenting opinions’ van individuele rechters.

Officieel heet het arbitragehof ‘Internationaal Centrum voor Beslechting van Investeringsgeschillen’ (ICSID). Het arbitreert in geschillen tussen staten, in dit geval het koninkrijk België, en investeerders. Het is opgericht om internationale investeringen te beschermen met een systeem van particuliere rechtspraak.

Onteigening

Het legale karakter van de onteigening zelf wordt niet betwist, ICSID stelt wel dat DP World hiervoor moet worden vergoed. Bij de ingebruikname van het Deurganckdok in 2005 had DP World de oostelijke kade in concessie gekregen en MSC-PSA de westelijke. MSC-PSA slaagde er snel in de volledige capaciteit van deze MPET-terminal te benutten, maar bij DP World lukte dit niet.

Het havenbedrijf, dat uiteraard streeft naar een optimale benutting van haar terreinen, vorderde in 2014 een terrein van 40 hectare met 300 meter kaailengte terug van DP World en verleende dit voor en periode van alvast zeven jaar in concessie aan MSC-PSA. DP World startte daarvoor in 2017 de arbitrageprocedure bij ICSID.

‘Hoewel de uitspraak duidelijk is, zullen we, gezien de lopende besprekingen tussen de partijen, op dit ogenblik geen commentaar geven over verdere details’, deelt de woordvoerster van DP World mee. De soep wordt blijkbaar noch heet opgediend, noch heet gegeten. ‘DP World Antwerp blijft nauw samenwerken met het havenbedrijf en waardeert zijn medewerking op dit vlak’, klinkt het.

Complexe zaak

Ook de andere betrokken partijen huldigen zich in stilzwijgen. Dat kan te maken hebben met de geplande bouw van een extra dok, het Saeftinghedok. Antwerpen kan de bijkomende kaailengte daarvan mogelijk inzetten bij onderhandelingen. Wat de zaak extra ingewikkeld maakt is dat volgens de huidige plannen voor de bouw van het nieuwe dok een strook van circa 300 meter kaailengte aan de ingang van het Deurganckdok zal moeten plaatsmaken voor de toegang tot het nieuwe dok. Die strook maakt nu deel uit van de MPET-concessie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding