In totaal zou het havenbedrijf 46,5 miljoen euro bijlappen als de sluis op de voltooiingsdatum (31 oktober 2019) zou zijn opgeleverd. De verwachte opleverdatum is momenteel vastgesteld op begin 2022.

‘Havenbedrijf Amsterdam wordt met 1,3 miljoen euro gecompenseerd voor ieder volledig kalenderjaar waarin de beschikbaarheidsdatum na 31 oktober 2019 ligt’, schrijft het havenbedrijf. Dat betekent vooralsnog een voordeeltje van 2,6 miljoen euro in de boeken van het havenbedrijf.

Vervroegde bouw

De oplevertermijn is al verschillende keren verschoven de laatste jaren door tegenvallers bij de bouw. Daardoor is de sluis slechts 7 jaar eerder klaar dan de aanvankelijk vastgestelde vervangingsdatum van de oude Noordersluis door Rijkswaterstaat. Havenbedrijf Amsterdam en de provincie Noord-Holland staken rond de 100 miljoen euro in de bouw van de zeesluis voor een grotere zeesluis en een vervroegde bouw. In de eerdere planning was de oplevering al voorzien in 2018.

Eerste klant

Intussen heeft vrij geruisloos het eerste vaartuig onlangs al gebruik gemaakt van de zeesluis, dat de grootste zeesluis van de wereld wordt. Die eer viel te beurt de snijkopzuiger ‘Biesbosch’, die in een paar maanden tot een diepte van 18 meter 600.000 kuub zand uit de sluiskolk heeft weggehaald.

Het echte proefvaren staat voor later dit jaar gepland. Bouwconsortium OpenIJ levert de sluis na de zomer op en daarna begint in overleg met de nautische dienstverleners de eerste tests. Als die goed verlopen volgt de opening officieel in januari van het volgend jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding