In dat scenario vervangen Thyssenkrupp en HKM (Hüttenwerke Krupp Mannesmann) de steenkool bij de staalproductie door waterstof. Een volledig omschakeling zou betekenen dat er ettelijke miljoenen tonnen waterstof per jaar via Rotterdam naar de hoogovens in het Ruhrgebied aangevoerd zouden moeten worden. De drie bekijken ondermeer of daarvoor nieuwe pijpleidingen aangelegd kunnen worden.

Het Havenbedrijf op zijn beurt onderzoekt wereldwijd een groot aantal locaties voor de aanvoer van waterstof. Een woordvoerder noemt onder meer Portugal, Marokko, Oman, Saoedi-Arabië, IJsland, Brazilië en Australie als mogelijke leveranciers. Uitgangspunt is dat het om groene waterstof gaat, die via elektrolyse met stroom uit wind- of zonne-energie wordt geproduceerd.

De havenbeheerder zette aanvankelijk in op de bouw van een een energie-eiland in de Noordzee, maar heeft zich daaruit teruggetrokken omdat daar niet genoeg waterstof geproduceerd kan worden. Volgens de woordvoerder is inmiddels duidelijk dat tweederde van de toekomstige waterstofbehoefte zal moeten worden geïmporteerd.

Porthos

Daarnaast wordt onderzocht of de Duitse bedrijven kunnen aansluiten op het Rotterdamse Porthos-project, dat voorziet in de afvang van CO2 in het havengebied en de de opslag daarvan in uitgewerkte gasvelden in de bodem van de Noordzee. Volgens de woordvoerder zijn de mogelijkheden voor ondergrondse opslag van CO2 in Duitsland beperkt en kijken ze daarom naar alternatieven over de grens.

Ook daarbij gaat het in potentie om miljoenen tonnen per jaar, aangezien tijdens de ‘transitiefase’ op weg naar een waterstofeconomie grote hoeveelheden CO2 afgevangen zullen moeten worden. De woordvoerder wijst erop dat in het eerste door Porthos geselecteerde gasveld 37 miljoen ton CO2 opgeslagen kan worden en in de hele Noordzee-bodem zelfs anderhalf miljard ton.

In een gezamenlijke verklaring zeggen de drie partijen het erover eens ‘dat nieuwe, grensoverschrijdende infrastructuur nodig is om de energietransitie te ondersteunen’. ‘Samenwerking tussen Rotterdam als de grootste haven van Europa en Duisburg als Europese staalhoofdstad kan een signaal-effect hebben voor het opzetten van toeleveringsketens voor de energietransitie, en zo bijdragen aan een belangrijk duurzaam Europees industrie- en logistiekcluster’, heet het.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding