In maart kwam het containerschip ‘Ever Given’ overdwars vast te liggen in het Suezkanaal, waardoor de belangrijke vaarroute bijna een week lang was geblokkeerd. Honderden andere schepen die ook door het Egyptische kanaal wilden varen, moesten noodgedwongen wachten tot het vaartuig vlot was getrokken.

Inhalen achterstand

Nadat de blokkade was verholpen, voorzag de Rotterdamse haven extra drukte bij het inhalen van de achterstand. Daarom zetten havenpartijen, zoals containerterminals, reders, de binnenvaartbranche en vervoerdersverenigingen het zogeheten Suez-overleg op om goed samen te werken. Daardoor lukt het onder andere meer infrastructuur buiten de terminals te gebruiken. Uiteindelijk zijn er volgens het havenbedrijf geen problemen geweest.

De ‘Ever Given’ zelf had overigens ook de Rotterdamse haven als bestemming. Daar kwam het schip nooit aan, want Egyptische autoriteiten hebben het in beslag genomen, omdat ze een schadevergoeding van 900 miljoen dollar eisen. Eerder deze week wees een rechtbank een beroep van de Japanse eigenaar tegen de inbeslagname af.

Lees ook: ‘Effect Suezblokkade op containermarkt valt mee’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding