Amsterdamse bulkstuwadoor OBA neemt branchenoot IGMA over

Overslagbedrijven

De Amsterdamse bulkstuwadoor OBA, onderdeel van HES International, wil zijn eveneens Amsterdamse branchegenoot IGMA Bulk Terminal overnemen.

Volgens OBA-directeur Jeroen van der Neut stelt de acquisitie het bedrijf in staat om sneller over te schakelen op andere ladingsoorten dan steenkool. De overslag van kolen is van oudsher de belangrijkste activiteit van OBA, maar het Amsterdamse havenbestuur heeft aangekondigd uiterlijk in 2030 te willen stoppen met de kolenoverslag. OBA wil zich met name op agribulk gaan richten. IGMA houdt zich vrijwel uitsluitend bezig met de overslag van dit type lading.

Met de bundeling ontstaat het veruit grootste massagoed-overslagbedrijf van de Amsterdamse haven, al wil van der Neut geen overslagcijfers noemen. Deze krant meldde eerder dat OBA in 2019 een omzet boekte van 62 miljoen euro, waarvan ongeveer 60% in de kolenoverslag.

Terminal

OBA beschikt over een terminal van zo’n zestig hectare aan de Westhaven, IGMA is gevestigd aan de Vlothaven. De gemeente Amsterdam heeft het oog op de laatste locatie laten vallen om daar woningbouw te kunnen realiseren. Zo is de havenbeheerder al geruime tijd in gesprek over de verhuizing van de kunstmestfabriek ICL uit de Vlothaven, mogelijk naar het terrein van OBA.

Beide bedrijven hebben de voorgenomen overname ter advisering voorgelegd aan hun ondernemingsraden. Ze willen de koopovereenkomst ondertekenen zodra de adviezen van die raden binnen zijn en verwachten dat de transactie enkele maanden daarna kan worden afgerond.

Zowel OBA als IGMA heeft ongeveer tachtig mensen in dienst. Volgens OBA-directeur Jeroen van der Neut is het de bedoeling om de transactie voor het eind van het jaar af te ronden. Volgens hem hoeft de transactie niet aan de Autoriteit Consument en Markt voorgelegd te worden, ‘omdat de omzet van een van de bedrijven onder de meldingsplichtige grens van dertig miljoen euro ligt’.

Kolenoverslag

Volgens Van der Neut is het de bedoeling om de activiteiten van IGMA over enkele jaren naar de OBA-terminal over te nemen. ‘We gebruiken een groot deel van onze terminal nu nog voor kolenoverslag. Naarmate die stroom afneemt, komt er ruimte om loodsen te bouwen voor overdekte opslag van agribulk’, aldus van der Neut.

De  overname omvat alle laad- en losapparatuur van de IGMA-terminal, zoals de kranen, weegtorens, grijpers en transportsystemen. Het bedrijf is al decennia lang in handen van de Amerikaanse grondstoffenhandelaar Cargill en behandelt onder meer grondstoffen voor veevoer.

Amsterdamse bulkstuwadoor OBA neemt branchenoot IGMA over | NT

Amsterdamse bulkstuwadoor OBA neemt branchenoot IGMA over

Overslagbedrijven

De Amsterdamse bulkstuwadoor OBA, onderdeel van HES International, wil zijn eveneens Amsterdamse branchegenoot IGMA Bulk Terminal overnemen.

Volgens OBA-directeur Jeroen van der Neut stelt de acquisitie het bedrijf in staat om sneller over te schakelen op andere ladingsoorten dan steenkool. De overslag van kolen is van oudsher de belangrijkste activiteit van OBA, maar het Amsterdamse havenbestuur heeft aangekondigd uiterlijk in 2030 te willen stoppen met de kolenoverslag. OBA wil zich met name op agribulk gaan richten. IGMA houdt zich vrijwel uitsluitend bezig met de overslag van dit type lading.

Met de bundeling ontstaat het veruit grootste massagoed-overslagbedrijf van de Amsterdamse haven, al wil van der Neut geen overslagcijfers noemen. Deze krant meldde eerder dat OBA in 2019 een omzet boekte van 62 miljoen euro, waarvan ongeveer 60% in de kolenoverslag.

Terminal

OBA beschikt over een terminal van zo’n zestig hectare aan de Westhaven, IGMA is gevestigd aan de Vlothaven. De gemeente Amsterdam heeft het oog op de laatste locatie laten vallen om daar woningbouw te kunnen realiseren. Zo is de havenbeheerder al geruime tijd in gesprek over de verhuizing van de kunstmestfabriek ICL uit de Vlothaven, mogelijk naar het terrein van OBA.

Beide bedrijven hebben de voorgenomen overname ter advisering voorgelegd aan hun ondernemingsraden. Ze willen de koopovereenkomst ondertekenen zodra de adviezen van die raden binnen zijn en verwachten dat de transactie enkele maanden daarna kan worden afgerond.

Zowel OBA als IGMA heeft ongeveer tachtig mensen in dienst. Volgens OBA-directeur Jeroen van der Neut is het de bedoeling om de transactie voor het eind van het jaar af te ronden. Volgens hem hoeft de transactie niet aan de Autoriteit Consument en Markt voorgelegd te worden, ‘omdat de omzet van een van de bedrijven onder de meldingsplichtige grens van dertig miljoen euro ligt’.

Kolenoverslag

Volgens Van der Neut is het de bedoeling om de activiteiten van IGMA over enkele jaren naar de OBA-terminal over te nemen. ‘We gebruiken een groot deel van onze terminal nu nog voor kolenoverslag. Naarmate die stroom afneemt, komt er ruimte om loodsen te bouwen voor overdekte opslag van agribulk’, aldus van der Neut.

De  overname omvat alle laad- en losapparatuur van de IGMA-terminal, zoals de kranen, weegtorens, grijpers en transportsystemen. Het bedrijf is al decennia lang in handen van de Amerikaanse grondstoffenhandelaar Cargill en behandelt onder meer grondstoffen voor veevoer.