Dat heeft het acroniem Magpie (ekster) meegekregen, wat staat voor sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs. Andere deelnemers zijn het Duitse DeltaPort het Franse Haropa (Le Havre, Rouen, Parijs) alsmede tien onderzoeksinstellingen en ruim dertig bedrijven uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Denemarken en Zweden.

De opzet lijkt sterk op het Pioneers-consortium, dat Antwerpen vorige week aankondigde en waarover het de leiding heeft. Dat ontvangt net als Magpie 25 miljoen euro uit de Europese verduurzamingspot Horizon 2020. Beide projecten lopen ook vijf jaar.

Het onderzoeksprogramma richt zich vooral op kanten van het gebruik van nieuwe brandstoffen en energiedragers die nog niet in de praktijk beproefd zijn. Een voorbeeld is een elektrische locomotief met een batterij die via de bovenleiding kan opladen en zo ook op trajecten zonder bovenleiding kan rijden. Andere voorbeelden zijn het bunkeren van ammoniak en walstroom voor schepen die aan boeien in plaats van aan de kade liggen.

Lees ook: ‘Groen’ platform met Antwerpen krijgt 25 miljoen uit Brussel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding