Dat bevestigt Havenbedrijf Rotterdam, de opdrachtgever voor het 175 miljoen euro kostende project. De havenbeheerder heeft de aanbesteding stopgezet. Die schreef medio vorig jaar een tender uit voor partijen, die zowel de onbemande voertuigen moesten leveren als het vervoer gaan verzorgen. De winnaar zou in het eerste kwartaal van dit jaar geselecteerd worden.

Risico’s

Volgens woordvoerder Leon Willems is tijdens de tenderprocedure gebleken dat er ‘te veel risico’s en onzekerheden zijn’. De havenbeheerder gaat nu overleggen met betrokken partijen over de manier waarop nu alsnog bemand vervoer kan worden georganiseerd. Hij verwacht dat het zeventien kilometer lange banenstelsel eind dit jaar in gebruik genomen kan worden.

Volgens bronnen zou doorgaan met het onbemande concept voor forse vertraging hebben gezorgd, in elk geval tot begin 2023. Willems erkent dat doorgaan met autonoom rijden het risico met zich meebracht dat de CER enkele jaren onbenut zou blijven. ‘In het belang van het project en de containerterminals hebben we er daarom voor gekozen om te starten met bemand vervoer’, zegt hij. ‘Ik kan niet vertellen wanneer we wel onbemand kunnen gaan rijden, maar dat is een kwestie van hooguit enkele jaren.’

Fel tegenstander

Vakbonden FNV en CNV zijn altijd fel tegenstander van onbemand vervoer over de CER geweest. Het werk moet volgens hen door havenwerkers worden uitgevoerd, wat zo’n zeventig fte’s zou kunnen opleveren. CNV-bestuurder Tjeerd Orie noemt het uitstel dan ook ‘hartstikke mooi nieuws’ en zegt dat het werk vooral gedaan kan worden door oudere werknemers,die het fysiek zware terminalwerk niet meer aan kunnen.

Volgens FNV-bestuurder Niek Stam spelen er andere motieven achter het besluit om de automatisering uit te stellen. Hij noemt de organisatie achter het project ‘een puinhoop’ en stelt dat er grote onenigheid is tussen de betrokken partijen, waaronder de containerterminals APM Terminals, ECT-Hutchison en RWG, over aansluiting op de CER en de toerekening van de kosten.

Hij noemt het project verder een ‘verspilling van belastingeld’, omdat het Havenbedrijf het vervoer via te lage tarieven zou gaan subsidiëren. De bond heeft daarom het International Transport Forum, de onderzoekstak van de OESO, in de arm genomen om het project door te lichten. De resultaten daarvan worden komend najaar verwacht.

Willems reageert fel op die aantijging: ‘Er gaat nul belastinggeld naar de CER, geen cent. Dat is absolute kletskoek’.