De verwachting is dat deze maand de omgevingsvergunning binnen is, waarna er kan worden gestart met de bouw van de elektrolyser, aldus een woordvoerder van het havenbedrijf. Engie en Port of Den Helder hopen dat door de elektrolyser het vracht- en scheepvaartverkeer rondom de haven van Den Helder verduurzaamt, zo laat het havenbedrijf weten.

Elektrolyser

De elektrolyser moet in de Kooyhaven komen te staan. De initiatiefnemers mikken op een vermogen tussen de 1 en 1,5 megawatt. Dat is volgens het havenbedrijf beperkt in vergelijking met de vele grootschalige projecten in binnen- en buitenland die de afgelopen twee jaar zijn aangekondigd.

Volgens Port of Den Helder is het verschil dat de haven en Engie veel dichter bij realisatie zijn. Zij hopen dat de installatie al in de eerste helft van komend jaar operationeel kan zijn, zo bevestigt een woordvoerder van het havenbedrijf.

Daarnaast werken de bedrijven aan een zonnepark daar niet ver vandaan, op industrieterrein Oostoever nabij het complex van de NAM. Het park heeft een beoogd opgesteld vermogen van tussen de 2,6 MWp en 3 MWp. Met MWp wordt het megawattpiekvermogen bedoeld. De stroom wordt ingevoed op het net van Liander, waarop ook de elektrolyser is aangesloten.

Het plan is de productiemomenten af te stemmen op de capaciteit van het net; op die manier kan de elektrolyser helpen bij het voorkomen of oplossen van congestie. De waterstof wordt op een tankstation van Total verkocht aan gebruikers in weg- en watertransport, aldus het havenbedrijf

Offshore gasindustrie

Dit waterstofproject staat niet op zichzelf, maar maakt deelt uit van een verduurzamingstraject dat Port of Den Helder samen met Engie heeft opgezet. Omdat de haven voor een belangrijk deel afhankelijk is van de offshore gasindustrie, een sector die langzaam maar zeker zal verdwijnen, wil de haven zich naar eigen zeggen opnieuw uitvinden.

Het havenbedrijf ziet vooral kansen in het bedienen van de wind- en waterstofsector op de Noordzee en van partijen die zich bezighouden met de opslag van CO₂ in lege gasvelden. Volgens Port of Den Helder zou het in die context ‘wat vreemd zijn als het transport in de regio zich niet aanpast en blijft rijden en varen op diesel en stookolie’.

Blauwe waterstof

Eerder maakte Den Helder al plannen voor de bouw van een blauwewaterstoffabriek. Oorspronkelijk zou die in 2024 of 2025 gereed moeten zijn, inmiddels mikken de initiatiefnemers op 2027. Het havenbedrijf doet dit samen met onder meer Gasunie, de NAM, de gemeente Den Helder en de provincie Noord-Holland.

Verder werden, als onderdeel van het traject met Engie, eerder ook negentien walstroominstallaties in de haven aangelegd.

Foto: Flying Focus

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding