Wat is uw rol in het CER-project?

Ik ben al geruime tijd adviseur van de Kramer-groep. Toen ik een paar jaar geleden aangaf dat ik die rol wilde afbouwen, heeft ceo André Kramer me gevraagd het CER-dossier te blijven volgen.

Hoe lang houdt u zich al met dit dossier bezig?

Ik schat sinds 2012. Ik herinner me dat Hans Smits (de voorganger van ceo Allard Castelein van het Havenbedrijf – red.) toen dacht dat de interne baan, zoals het project toen nog heette, binnen enkele jaren realiteit zou moeten kunnen zijn.

Wat is de positie van Kramer in de discussie bemand versus onbemand vervoer?

We kunnen met beide omgaan. Kramer is een van de partijen op de bestaande Gemeenschappelijke Transport Route tussen terminals en depots op de eerste Maasvlakte. Dus we denken dat bemand vervoer op de CER prima te organiseren is. Maar als een onbemand systeem voordelen biedt, zijn we daar zeker ook voor te vinden.

Geen voorkeur dus?

Dat is lastig te zeggen. Omdat de tender van het Havenbedrijf niet is gelukt, weten we niet wat een onbemand systeem had kunnen leveren in termen van kosten, snelheid, capaciteit, etcetera.

Kwam het besluit om het project autonoom rijden stop te zetten als een grote verrassing?

De laatste weken kregen we in de gesprekken met het Havenbedrijf het gevoel dat het met de tender wel eens niet de goede kant op zou kunnen gaan. Aan de andere kant, ik weet uit ervaring dat de onzekerheid van projecten met een nieuwe techniek groot is. En dit is een techniek die niemand op de plank heeft liggen en die je ook nergens kunt gaan bekijken

Heeft u enig idee wie er als leveranciers in beeld waren?

We hebben wel wat ideeën. Je kunt denken aan de Mercedessen en de Volvo’s of de Gottwalds of Toshiba’s van deze wereld. Maar als wij zo’n naam bij het Havenbedrijf lieten vallen, was het antwoord: ‘Zou kunnen’. Ze hebben er helemaal niets over gezegd. Kan ook niet, want ze zijn aan heel strenge Europese aanbestedingsregels gebonden.

En als u vroeg hoe groot de belangstelling was?

Dan was het antwoord: ‘Voldoende’.

Betekent het intrekken van de tender gezichtsverlies voor Rotterdam?

Zo ervaar ik dat niet, maar we vinden het wel jammer dat er tijd verloren is gegaan. Maar als je iets heel nieuws wil, loop je nu eenmaal risico. Dus het is best moedig om het in elk geval te proberen. Als je dan in de laatste fase, de tenderprocedure, tot de conclusie komt dat het risico te groot is, begrijp ik dat wel.

Welk risico?

Verdere vertraging. De banen zelf en de verkeersinstallaties zijn zo goed als klaar. Stel je voor dat er met de keus voor een onbemand concept de eerste twee of drie jaar nog niets over die baan gaat. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Het Havenbedrijf benadrukt dat van uitstel geen afstel komt.

Persoonlijk denk ik dat het niet onverstandig is om voorlopig maar eens te gaan kijken hoe het in de praktijk werkt met bemande voertuigen. Dan krijgen we een idee van de volumes, de kosten, welke stromen er wel of niet op gang komen en ga zo maar door.

Wat betekent dit voor de voortgang van het project?

Het Havenbedrijf gaat ervan uit dat de CER rond het eind van dit jaar in gebruik kan worden genomen. Nou, ik hoop dat we op 15 december met z’n allen op de Maasvlakte staan met iemand die daar een lint doorknipt.

Denkt u dat er in de toekomst alsnog onbemand zal worden gereden op de CER?

Fabrikanten als Tesla kunnen nu al voertuigen onbemand laten rijden op de openbare weg. Dan zullen truckfabrikanten over een paar jaar toch wel systemen hebben om trucks onbemand te laten rijden over een redelijk afgeschermde CER-baan? Het lijkt me verstandig om dat eerst eens af te wachten, dan heb je iets met bewezen techniek.

Is Kramer nog steeds geïnteresseerd om een deel van de chauffeurs voor de CER te leveren?

Als er nu wordt overgeschakeld op bemand vervoer en dat voor het eind van het jaar van start moet, dan zijn ECT en Kramer de partijen die dat onmiddellijk kunnen oppakken met hun multi trailer systems. Dus als we het eens kunnen worden over de voorwaarden, is Kramer daar zeker in geïnteresseerd.

Volgens FNV-bestuurder Niek Stam is het project stopgezet omdat de terminals ruzie maken over de kosten en de techniek. Is dat zo?

Daar is mij in elk geval niets van gebleken en we hebben er ook nooit iets over gehoord van het Havenbedrijf. Wel is het een uitdaging om alle bedrijven met hun verschillende systemen aan te sluiten, maar ik zou daar niet de conclusie aan verbinden dat er onenigheid tussen de terminals is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding