Bedrijven hebben volgens Ferdinand van den Oever, directeur van Port of Moerdijk, behoefte aan een grote bandbreedte en aan een snelle en betrouwbare verbinding om een grote hoeveelheid data binnen te kunnen krijgen. ‘Logistiek wordt steeds meer afhankelijk van data.’ En 5G is bij uitstek bedoeld om voor een snellere data-uitwisseling te zorgen, aldus Van den Oever. ‘5G heeft niets te maken met bellen, maar gaat puur over datatransport van bijvoorbeeld camera’s, sensoren en drones.’

De directeur benadrukt dat 5G nog niet uitgerold is in Moerdijk. Het havenbedrijf maakt tot nu toe gebruik van 4G. De providers rollen 5G het eerst uit daar waar veel abonnementhouders zijn, bijvoorbeeld in een stad als Rotterdam. En dus niet in een dorp als Moerdijk. Traditioneel worden via een abonnement alle kosten betaald die een provider moet maken om 5G mogelijk te maken. Een zendmast en de daarbij benodigde grond kost al gauw twee ton, zegt Van den Oever, en dat zijn voor een telecomprovider in een gebied waar weinig abonnementhouders zijn ‘enorme kosten’.

Door deze gang van zaken zou het havengebied Moerdijk normaal gesproken ‘achterblijven’, net als het dorp. Om toch te kunnen voldoen aan de grote behoefte aan bandbreedte die op de bedrijventerreinen en havencomplexen bestaat, heeft het havenbedrijf besloten om alvast te investeren in ‘passieve infrastructuur’.

Het havenbedrijf gaat zelf een 5G-mast neerzetten. ‘Telecomproviders kunnen daaraan hun kastje en antenne ophangen en wij vragen daar een beperkt huurbedrag per jaar voor.’ De telecomprovider hoeft door deze oplossing geen kosten te maken voor de zendmast en de grond, terwijl de bedrijven in Moerdijk toch worden voorzien van 5G. KPN wordt de eerste telecomprovider die zijn kastje en antenne aan de mast ophangt.

Afwijkende beelden

Van den Oever durft niet te zeggen hoe lang het duurt voordat het 5G-netwerk ook daadwerkelijk uitgerold is in Moerdijk. Volgens een woordvoerder van KPN is de eerste fase van het netwerk in 2022 klaar.

Data: het is een breed begrip. Op welke data richt het havenbedrijf zich eigenlijk? Port of Moerdijk is al een aantal jaar bezig met sensoring, vertelt Van den Oever, zoals het meten van de verkeersintensiteit op de weg en op het spoor.

Vorig jaar heeft het havenbedrijf samen met ProRail op het spooremplacement Moerdijk een smart camera in gebruik genomen die treinen bij aankomst controleert op afwijkingen. ‘Zo weten we precies van alle treinen die binnenkomen waar ze zijn, waar ze naartoe gaan, wat er in de containers zit en of de wagon of container beschadigd is.’

Maar Van den Oever bedoelt met data ook toepassingen van sensoren. Zoals een sensor die meet of de brug open of dicht is. Zo’n functie kan volgens hem in de nabije toekomst ook toegepast worden op een hek om terreinen te beveiligen.

Samen met project Passant, een Belgisch-Nederlandse alliantie die met Europese steun veiligheidsoplossingen ontwikkelt voor havens, wil het havenbedrijf van Moerdijk de 65 beveiligingscamera’s in het havengebied ‘slim’ maken. Van den Oever: ‘Tijdens de pilotfase hebben we camera’s geleerd afwijkende beelden te signaleren.’

De camera merkt bijvoorbeeld dat er mensen lopen op een plek waar normaal gesproken nooit mensen lopen en geeft dan een signaal af aan de centralist dat hij extra goed moet opletten. De camera ondersteunt zo de centralist.

Samen met onderzoeksbureaus en universiteiten heeft het havenbedrijf dit zelf ontwikkeld. Van den Oever: ‘En als camera’s dit allemaal moeten registreren, is er dus een grote mate van bandbreedte nodig.’ De directeur kan nog niet zeggen wanneer alle camera’s over de nieuwe functies beschikken. In juni maakt het havenbedrijf de resultaten van de pilotfase bekend. ‘Dan moet de markt het gaan oppakken en er een verkoopbaar product van maken.’

Geweldig

Ook de inzet van AGV’s vraagt om een grote bandbreedte aangezien onbemande voertuigen ‘op data rijden’. De voertuigen rijden al op sommige terminals, bijvoorbeeld in Rotterdam. Er loopt nu een subsidieaanvraag van Port of Moerdijk, samen met een aantal andere partijen, om een pilot te doen met AGV’s op terminals op het eigen haven- en industrieterrein.

Van den Oever zegt dat onbemand kunnen rijden op de openbare weg voor de Moerdijkse haven een ideaalbeeld is. ‘Het zou geweldig zijn om met onbemande voertuigen containers over en weer te vervoeren via de nieuwe verbinding tussen het Logistiek Park Moerdijk en het huidige haven- en industrieterrein.’

Het havenbedrijf start binnenkort met drones-pilots. De wetgeving maakt het sinds 1 januari mogelijk dat het havenbedrijf zonder piloot met automatische drones vliegt. Er wordt een aantal pilots gedraaid, die op twee elementen gericht zijn. Het eerste is een drone als toevoeging van het beveiligingsconcept: een drone met camera als ondersteuning van alle beveiligingscamera’s.

Het tweede is een drone gericht op klimaatveranderingen. Met speciale camera’s wordt bijvoorbeeld droogte en warmte gemeten: wat is de invloed van klimaatveranderingen op ondergronden? Van den Oever verwacht in het tweede halfjaar te starten met de pilots.

Van den Oever noemt digitalisering de vijfde of zesde modaliteit. Digitalisering wordt volgens hem misschien wel belangrijker dan fysieke modaliteiten via bijvoorbeeld de weg of het water. ‘De behoefte aan data wordt nog heel veel groter dan die nu is.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding