De containeroverslag groeide met een kleine 2% tot 2,2 miljoen teu. Daarbij hielden import en export elkaar precies in evenwicht met beide 1,1 miljoen teu. De stukgoedoverslag als geheel kwam met 22,4 miljoen ton een half procentje lager uit.

Chinese containerlading

Niet verrassend groeide vooral de import van Chinese containerlading sterk, met 16% tot 672.000 teu. De invoer uit de Verenigde Staten, de tweede handelspartner van de Duitse haven, noteerde een plusje van 0,7%. Andere groeimarkten waren Zweden (+2,6%), Polen (+6%), Brazilië (+9,8%) en Denemarken (+3,2%).

Opmerkelijk was dat de totale overslag van Europese lading 4% daalde met Zweden (+3,7%) als enige positieve uitzondering. De totale overslag van massagoed groeide met een kleine 3% tot 9,8 miljoen ton. 

Verdiepte vaargeul

De ‘CMA CGM Jacques Saadé’ profiteerde het afgelopen kwartaal als eerste ‘megamax’ containerschip van de verdiepte vaargeul in de Elbe. De containerreus met een lengte van 400 meter en een breedte van 61 meter kon dankzij negentig centimeter meer diepgang duizend beladen containers extra naar Hamburg meenemen.

De groei van de overslag in Hamburg blijft achter bij die van Rotterdam. De Nederlandse haven noteerde in het eerste kwartaal plussen van 3% overall en 4,5% in het aantal overgeslagen containers. Antwerpen zit daar tussenin met een nulgroei overall en een groei van 2,3% van het aantal overgeslagen containers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding