‘APMTR bleef in overnameproces meest productieve terminal’

Afscheid Sponselee

De dertig jaar oude containerterminal APMTR, die per 1 juni door Hutchison Ports wordt overgenomen, is nog steeds de meest productieve van Rotterdam.

Dat zegt de scheidende directeur Rob Sponselee in een interview in het eigen bedrijfsblad ‘Update’, waarin uitgebreid wordt teruggeblikt op het overnametraject, dat ruim twee jaar in beslag heeft genomen. Volgens Sponselee deed de honderd hectare grote terminal het ‘ondanks de overnameperikelen 15 tot 20% beter dan de terminals om ons heen’.

Dat is opmerkelijk omdat APMTR de enig overgebleven ‘straddle carrier terminal’ temidden van geautomatiseerde terminals in de Rotterdamse haven is. Het transport van de containers over de terminal gebeurt met deze rijdende kraanvoertuigen in plaats van met onbemande agv’s, zoals op de andere terminals. Hutchison heeft vergevorderde plannen om de terminal na de overname ingrijpend te moderniseren, waarbij de straddle carriers uiteindelijk plaats zullen moeten maken voor agv’s.

Dankbetoon

Sponselee gaat met pensioen en heeft donderdag afscheid genomen van de werknemers. Daarbij viel hem een minutenlang ‘toetersaluut’ ten deel van tientallen in slagorde opgestelde straddle carriers. Dat was een dankbetoon voor zijn inzet voor het behoud van werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden voor de ongeveer 550 werknemers, die overgaan naar Hutchison.

Hij is daarmee één van de ongeveer 25 ‘boven-cao’ werknemers, vooral managers en IT-functionarissen, die niet overgaan naar Hutchison. Met hen zijn ‘goede afspraken’ gemaakt, zegt voorzitter Barry de Bel van de ondernemingsraad in het bedrijfsblad, maar hij betreurt hun gedwongen vertrek. ‘Het gaat om een grote groep werknemers met veel kennis, waardoor zelfs de continuïteit van APMTR op korte termijn een probleem zou kunnen worden’, zegt hij.

Alle overige werknemers gaan over naar Hutchison. De groep uit Hongkong, eigenaar van het aangrenzende ECT, garandeert dat de eerste vier jaar na de overname niemand zijn baan kwijtraakt als gevolg van die overgang. Werknemers die daarna alsnog buiten de boot vallen, kunnen aanspraak maken op een riante ontslagvergoeding. Bovendien krijgen werknemers op het moment van de aandelenoverdracht een forse ‘tekenbonus’, die kan oplopen tot ruim vier maandsalarissen.

‘APMTR bleef in overnameproces meest productieve terminal’ | NT

‘APMTR bleef in overnameproces meest productieve terminal’

Afscheid Sponselee

De dertig jaar oude containerterminal APMTR, die per 1 juni door Hutchison Ports wordt overgenomen, is nog steeds de meest productieve van Rotterdam.

Dat zegt de scheidende directeur Rob Sponselee in een interview in het eigen bedrijfsblad ‘Update’, waarin uitgebreid wordt teruggeblikt op het overnametraject, dat ruim twee jaar in beslag heeft genomen. Volgens Sponselee deed de honderd hectare grote terminal het ‘ondanks de overnameperikelen 15 tot 20% beter dan de terminals om ons heen’.

Dat is opmerkelijk omdat APMTR de enig overgebleven ‘straddle carrier terminal’ temidden van geautomatiseerde terminals in de Rotterdamse haven is. Het transport van de containers over de terminal gebeurt met deze rijdende kraanvoertuigen in plaats van met onbemande agv’s, zoals op de andere terminals. Hutchison heeft vergevorderde plannen om de terminal na de overname ingrijpend te moderniseren, waarbij de straddle carriers uiteindelijk plaats zullen moeten maken voor agv’s.

Dankbetoon

Sponselee gaat met pensioen en heeft donderdag afscheid genomen van de werknemers. Daarbij viel hem een minutenlang ‘toetersaluut’ ten deel van tientallen in slagorde opgestelde straddle carriers. Dat was een dankbetoon voor zijn inzet voor het behoud van werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden voor de ongeveer 550 werknemers, die overgaan naar Hutchison.

Hij is daarmee één van de ongeveer 25 ‘boven-cao’ werknemers, vooral managers en IT-functionarissen, die niet overgaan naar Hutchison. Met hen zijn ‘goede afspraken’ gemaakt, zegt voorzitter Barry de Bel van de ondernemingsraad in het bedrijfsblad, maar hij betreurt hun gedwongen vertrek. ‘Het gaat om een grote groep werknemers met veel kennis, waardoor zelfs de continuïteit van APMTR op korte termijn een probleem zou kunnen worden’, zegt hij.

Alle overige werknemers gaan over naar Hutchison. De groep uit Hongkong, eigenaar van het aangrenzende ECT, garandeert dat de eerste vier jaar na de overname niemand zijn baan kwijtraakt als gevolg van die overgang. Werknemers die daarna alsnog buiten de boot vallen, kunnen aanspraak maken op een riante ontslagvergoeding. Bovendien krijgen werknemers op het moment van de aandelenoverdracht een forse ‘tekenbonus’, die kan oplopen tot ruim vier maandsalarissen.