Volgens HHLA is tussen de twee partijen nog geen juridisch bindend akkoord gesloten en moet zo’n overeenkomst ook nog door de verschillende toezichtsraden worden goedgekeurd. Verder is verder onduidelijk welke omvang het belang van Cosco in de Duitse containerterminal zal zijn.

De onderhandelingen zijn vlak voor de aandeelhoudersvergadering van HHLA deze week (10 juni) bekendgemaakt. De mogelijke participatie van het Chinese bedrijf in het Hamburgse overslagconcern zal dan ook een van de belangrijkste onderwerpen zijn op de vergadering, verwacht de Duitse vakmedia.

Zekerheid

Cosco Shipping is een trouwe klant van de CTT-terminal. HHLA ziet dan ook de eventuele deelname van Cosco in het aandelenkapitaal van HHLA allereerst als een versterking van de huidige band met de Chinese rederij. Het biedt aan het dochterbedrijf meer zekerheid op het gebied van de containervolumes en werkgelegenheid, heet het verder.

Cosco Shipping Ports heeft in Europa al belangen in overslagterminals in de haven van Rotterdam en Antwerpen, maar kreeg in Hamburg nog geen voet aan de grond. Daar lijkt nu verandering in te komen. De deal betekent volgens HHLA overigens niet dat CTT exclusief voor Cosco gaat werken. Ook andere rederijen blijven welkom daar welkom, aldus de stuwadoor.

Herstructurering

HHLA zag vorig jaar door de coronacrisis het bedrijfsresultaat (ebit) dalen met bijna 45% naar 123,6 miljoen euro op een krimpende omzet van 1,3 miljard euro (-6%). Behalve volumedaling door de pandemie drukten ook herstructureringskosten (43 miljoen euro) op het resultaat van het bedrijf. Of deze sterk dalende resultaten ook een rol hebben gespeeld om met Cosco te gaan onderhandelen, is onduidelijk maar wordt door experts niet uitgesloten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding