‘De situatie blijft verslechteren nu meer positieve Covid-gevallen worden bevestigd in Shenzhen, waar de havens van Yantian en Shekou liggen, en in Guangzhou, waar de haven van Nansha ligt’, aldus de laatste Maersk-update.

Door coronamaatregelen van de Chinese overheid, die al eind mei werden ingesteld, werden in eerste instantie vooral de terminals in Yantian en Shekou getroffen. Maar ook in Nansha, de haven waarnaar sommige containerschepen zijn uitgeweken, loopt de congestie inmiddels op, signaleerde Maersk. Zo kan de wachttijd voor het oppikken van een lege container in Nansha oplopen tot vijf uur.

Shenzhen is met zijn zeehavens de nummer 3 in de internationale containeroverslag, na Shanghai en Singapore.

Vertragingen

De situatie op de belangrijke ­Yantian International Container Terminal, waar de autoriteiten volgens ­Maersk druk doende blijven met desinfectie- en quarantaine-maatregelen in de strijd tegen de Indiase variant van het coronavirus, is de grootste factor achter de nu forse vertragingen in de containervaart. Het westelijk deel van Yantian is al dagenlang dicht, terwijl het oostelijk deel volgens Maersk nog voor 30% functioneert. De vertragingen voor de containervaart worden door de rederij in haar nieuwste update ingeschat op ‘meer dan vijftien dagen’.

Containerrederijen hebben afgelopen week veel aanlopen in Shenzhen uit hun schema’s geschrapt. Naast Maersk ook rederijen als MSC, Hapag-Lloyd en ONE. In sommige gevallen wordt inmiddels ook Hong Kong als uitwijkhaven gebruikt.

De containeroverslag in verschillende grote havens in Guangdong liep achterstanden op van duizenden containers sinds de werkzaamheden op containerterminals drastisch werden teruggeschroefd vanwege coronabesmettingen. Meerdere dagen achtereen waren er havenmedewerkers die positief testten op het coronavirus, waarop de overheid reageerde met terminalsluitingen, desinfectieprogramma’s en quarantainemaatregelen.

Europa

Overigens heeft de containervaart ook in Europa nog steeds zijn congestieproblemen. Zo liet Maersk dinsdag weten dat vanwege extreme wachttijden in de haven van Hamburg vier Maersk-schepen deze haven de komende weken mijden en in plaats daarvan aanmeren in Bremerhaven.

Verwacht wordt dat de nieuwe problemen voor de containervaart de spottarieven andermaal omhoog zullen stuwen. De eerste week van de Shenzhen-sluitingen gingen de prijzen alvast verder de hoogte in. Op de Freightos Baltic Index steeg het gemiddeld tarief voor China-Europa naar 10.492 dollar per veertigvoets container, een toename van liefst 11%.

Drewry zag in zijn World Container Index het tarief voor Shanghai-Rotterdam toenemen naar 10.462 dollar. Ook de Shanghai Containerized Freight Index zag het Azië-Europa-vervoer weer duurder worden, met nu een tarief van 5887 dollar per twintigvoeter.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding