Colombia wordt sinds 28 april geteisterd door rellen en blokkades. Verzet tegen belastinghervormingen waren de aanleiding. Maar ondanks het intrekken van die voornemens houdt het verzet aan. Los van tientallen doden onder demonstranten en politie zijn de economische gevolgen groot. Een belangrijke havenstad als Buenaventura is het doelwit. Ongeveer de helft van de Colombiaanse im- en export gaat via deze haven. En Buenaventura is internationaal een belangrijke hub aan de westkust van Zuid-Amerika.

Hapag Lloyd is een van de rederijen die de bestemming eruit heeft gehaald. In een brief aan klanten worden andere havens als alternatieven voorgesteld. Cartagena in het noorden is een optie. Hoewel ook daar problemen zijn, mede omdat die de toevloed aan schepen niet aan kan.

De gevolgen zijn ook internationaal te merken. De koffiemarkt wordt door topleverancier Colombia minder bediend. Grondstoffen arriveren elders niet, wat weer gevolgen heeft voor de handel. Een voorbeeld is karton voor de bananenindustrie omdat papier ervoor niet aankomt. Of mest voor de bloemensector (Colombia en Ecuador zijn na Nederland mondiaal nummer twee en drie op dit gebied) laat op zich wachten.

Een handelaar in de laatste is Martin Boekhorst, die in Ecuador al een tijdje op aanvoer zit te wachten. ‘Het is een puinhoop. Vanuit Europa komt er momenteel weinig aan. De route Panamakanaal-Colombia en verder – dus Ecuador, Peru, Chili – is door de onrust verstoord. Het is puzzelen. De keus is voor de scheepvaart onder meer vanuit Panama eerst zuidelijk naar Chili te gaan en dan pas naar boven. Maar dat kost wel 15 tot 45 dagen extra voor bestemmingen die normaliter eerder aan de beurt zijn.’ Hij kent ook grote Chinese schepen die vanwege de onrust niet verder gaan dan LA of Mexico.

‘Die laten ze dan leeg achter. Ik heb nog zeven containers in Nederland staan. Wat ik eraan kan doen? Weinig, wachten. Dit komt boven op het gedoe met de pandemie en de wereldwijde gevolgen van het ongeluk in het Suezkanaal. Als ik wat binnen krijg, gaat het meteen weg. Ik heb niks op voorraad. En soms zijn er klanten die zeggen naar de concurrent te gaan. Maar dat is tijdelijk, want die heeft hetzelfde probleem.’

De kink in de kabel zorgt ook voor hogere opslagkosten voor degenen van wie de vracht is, zolang het niet weggaat. ‘En containervervoer wordt ten opzichte van de waarde van de lading erg duur. Nu zijn er al tarieven van bijna 5.000 euro voor een 40-voeter van Europa naar Latijns Amerika, terwijl dat voor de pandemie niet meer was dan 1500 euro.’

De Colombiaanse regering probeert zoveel mogelijk open te krijgen, dus ook Buenaventura. Maar wordt alles vrij gegeven, dan zal het nog weken duren voordat alle opgehouden vracht is verwerkt. Buenaventura zou volgens de Colombiaanse handelsorganisatie Analdex zelfs drie maanden nodig hebben om weer normaal te kunnen draaien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding