Dit akkoord garandeert het voortbestaan van beide verenigingen, doordat de minister belooft dat hun jachthaven zowel tijdens als na de werken goed toegankelijk zal blijven. De jachthaven en de economische en toeristische activiteiten in haar buurt hoeven dus geen nieuwe locatie te zoeken.

Op dit moment is de Vandammesluis de facto de enige toegang tot de achterhaven van Zeebrugge. De antieke Visartsluis uit 1907 voldoet al lang niet meer aan de noden van de moderne scheepvaart. Ook de Vandammesluis (1984) komt op overigens leeftijd en moet regelmatig worden stilgelegd voor onderhoudswerken. Dit maakt Zeebrugge erg kwetsbaar. De nieuwe sluis zal met een lengte van 427 meter, een breedte van 55 meter en een diepte van 18,5 meter groot genoeg zijn om de volgende generatie car-carriers (265 meter lang en 40 meter breed) doorgang te geven.

Verbinding

Het plan voorziet ook een nieuwe verbindingsweg die al het doorgaand verkeer via een tunnel onder de nieuwe sluis laat rijden. Het lokale autoverkeer, de fietsers en de kusttram zullen over de beide sluishoofden kunnen rijden: als één van de zijden van de sluis in gebruik is, dan kan het lokale verkeer gewoon via de andere zijde.

In de huidige fase worden verschillende alternatieven onderzocht voor de sluis en de nieuwe weg. Naar verwachting volgt het definitieve projectbesluit eind 2023. In 2024 kan de schop in de grond gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding