De twee Rotterdamse containerbedrijven hebben daar een overeenkomst over gesloten. Havenbedrijf Rotterdam, eigenaar en verhuurder van de terreinen, stemt in met de grondruil van de terreinen. RST krijgt de beschikking over de huidige terminal van Kramer aan de kopse kant van de haven.

In een gezamenlijk persbericht zeggen de twee dat ze dankzij deze ‘strategische samenwerking’ verder kunnen groeien en de dienstverlening kunnen verbeteren. De transactie stelt RST in staat om vanaf het vierde kwartaal van dit jaar al zijn activiteiten aan de zuidkant van het havenbekken te concentreren.

Uitbreiding

Voor Kramer betekent de grondruil een flinke uitbreiding. Het bedrijf beschikt aan de kop van de Alexanderhaven zelf over vijf hectare en heeft tot het eind van het jaar nog vier hectare van derden in gebruikt. Het terrein aan de noordkant meet 13,5 hectare, zodat het bedrijf er feitelijk 8,5 hectare bij krijgt.

Beide terreinen maken deel van het City Terminal-areaal, dat voor het grootste deel bestaat uit de in 2015 gesloten Home Terminal van ECT, ooit ‘s werelds grootste containerterminal. Sindsdien hebben een aantal bedrijven, waaronder RST, fors uitgebreid en is onder meer Coolport van de Kloosterboer-groep er neergestreken.

Overhevelen diensten

RST, dat recentelijk door Steinweg-Handelsveem aan een Britse en een Amerikaanse investeringsgroep is verkocht, levert weliswaar iets in maar krijgt de beschikking over een efficiënte aaneengesloten overslaglocatie. Het bedrijf is in overleg met rederijen al begonnen met het overhevelen van diensten van de noord- naar de zuidkant van de haven.

Het bedrijf, tot voor kort onderdeel van Steinweg-Handelsveem, verwerkt jaarlijks zo’n 1,3 miljoen teu en is daarmee de grootste gespecialiseerde shortsea-stuwadoor van Europa. Kramer, dat zijn hoofdvestiging op de Maasvlakte heeft, is goed voor zo’n 650.000 teu per jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding