Problemen Yantian blijven zorgen voor recordtarieven

China

De containerhavens van Shenzhen en ­Guangzhou zijn samen groter dan die van Shanghai. En uitgerekend in dit kloppende hart van de wereldeconomie sloeg het coronavirus de afgelopen weken toe. Analisten vrezen al voor onze kerstcadeaus.

Het is een aantal waarvan Hugo de Jonge en Jaap van Dissel sinds het uitbreken van de pandemie slechts kunnen dromen, de 168 bevestigde coronabesmettingen die tussen 21 mei en 21 juni werden geregistreerd in Guangdong, een Chinese provincie die met 115 miljoen inwoners groter is dan Duitsland, Nederland en België bij elkaar.

Maar bij de autoriteiten in Guangdong gingen bij het opduiken van de eerste gevallen van de delta-variant, alias de Indiase variant, meteen alle alarmbellen af en werden drastische maatregelen genomen om het virus zo snel mogelijk de kop in te drukken. Zo werden afgelopen weekend nog als de wiedeweerga veel vluchten op de luchthaven van miljoenenstad Shenzhen geschrapt nadat een medewerker van een restaurant op de luchthaven positief had getest op het coronavirus. En maandag moesten inwoners van een andere megastad, Dongguan, een belangrijke vestigingsplaats van elektronica- en andere grote fabrieken, zich opstellen in lange rijen om zich te laten testen nadat ook daar de eerste coronagevallen aan het licht waren gekomen.

Maar voor de grootste schok in de economische wereld zorgde de afgelopen weken het grotendeels platleggen van containerterminals in Shenzhen en Guangzhou, waaronder de enorme Yantian International Container Terminals. Ook daar moest iedereen zijn werkzaamheden uit handen laten vallen om zich massaal te laten testen.

Verreweg de meeste van de genoemde 168 coronagevallen deden zich voor in de miljoenensteden van Guangdong, maar volgens Maersk, dat de afgelopen weken regelmatig updates publiceerde over de situatie in de containerhavens, werden er ook op de containerterminals besmettingen geconstateerd, en was dat de reden dat de terminals wekenlang voor een groot deel op slot gingen.

Winkelschappen

Eén statistisch weetje dat de afgelopen dagen veel werd genoemd in internationale verhalen over het Shenzhen-infarct zegt eigenlijk al genoeg over het belang van Yantian voor de wereldeconomie. Niet minder dan 90% van alle elektronica in de wereld wordt vanuit Yantian geëxporteerd.

Anders dan in de havens en zeehavens, betekenden de massale coronachecks in productiestad Dongguan afgelopen maandag overigens niet dat bedrijven bijkans op slot gingen. De autoriteiten wilden werknemers juist zo snel mogelijk testen zodat ze daarna weer aan de slag konden in de fabrieken.

Lars Jensen, de Deense scheepvaartdeskundige van consultant Vespucci Maritime, rekende uit dat door de Chinese terminal-sluitingen zoveel containers gestremd zijn geraakt, dat het Shenzhen-infarct een groter probleem voor de containervaart en de wereldeconomie is geworden dan de Suez-blokkade van eerder dit jaar. Het ‘waterbedeffect’ dat door de wekenlange Chinese containeroverslagpauze wordt veroorzaakt, kan volgens Jensen nog lang gaan duren. Peter Sand, scheepvaartanalist van de internationale rederijenorganisatie Bimco, heeft in een gesprek met CNN gewaarschuwd dat ‘Yantian’ wel eens de druppel kan zijn voor de toch al gestresste containersector en dat deze nieuwe operationele tegenvaller ertoe kan leiden dat consumenten straks tijdens de kerstdagen niet alles van hun verlanglijstje in de winkelschappen zullen vinden.

Nooit vertoond

Het supply chain visibility platform FourKites spreekt eveneens de verwachting uit dat het inlopen van alle achterstanden maanden in beslag zal gaan nemen, met vertragingen die verladers tot in de herfst kunnen blijven tarten. De gemiddelde dwell time – verblijfsduur op de terminal – van twintig dagen is volgens FourKites nog nooit vertoond in de geschiedenis van de containerlijnvaart: het is een ‘all time high’.

Het goede nieuws is dat de werkzaamheden op de getroffen containerterminals vorig week wel weer voorzichtig zijn opgestart. De havenautoriteiten hebben aangegeven dat de terminaloperaties aan het eind van de maand weer op hun normale niveau moeten zijn. Dat biedt volgens consultant Jensen in elk geval uitzicht op ‘een langzame weg naar herstel’.
Het betekent tegelijkertijd dat de terminalcapaciteit de rest van juni nog te wensen zal overlaten en dat de congestieproblemen zich dus nog verder kunnen opstapelen. Zo meldde Maersk in een update begin deze week dat de oostzijde van de Yantian International Container Terminal (YICT), daar waar de kades liggen waar de internationale scheepvaart normaliter aanlegt, inmiddels op 54% van zijn normale capaciteit zat. Het glas is alweer voor meer dan de helft vol, maar ook nog voor een aanzienlijk deel akelig leeg. Rederijen hadden die bui al zien hangen en schrapten in een vroeg stadium al een groot aantal afvaarten in de havens van Guangdong voor de rest van de maand.

534%

Verladers hebben door de problemen in Zuid-China nog steeds geen uitzicht op een verlaging van de containertarieven, die de afgelopen maanden tot recordhoogten waren gestegen. Voorlopig worden die records week na week alleen nog maar scherper gesteld. Op de World Container Index van consultancybedrijf Drewry steeg het gemiddeld tarief op de route Shanghai-Rotterdam afgelopen week naar 11.196 dollar per veertigvoets container, een toename van 6% vergeleken met een week eerder. Het genoemde spottarief is 534% hoger dan een jaar geleden. De Shanghai Containerized Freight Index bood verladers wel wat hoop, want daarop groeide het Shanghai-Europa-tarief afgelopen week niet: het bleef steken op net boven de 6.350 dollar per twintigvoeter.

De kritiek uit verladerskringen, dat rederijen capaciteit achter de hand zouden houden om de tarieven kunstmatig op te drijven, is volgens Jensen in de huidige moeilijke operationale omstandigheden niet vol te houden. ‘Reken maar dat voor de scheepvaart momenteel de realiteit is, dat elk denkbaar schip dat kán varen, al lang aan het varen ís.’

Problemen Yantian blijven zorgen voor recordtarieven | NT

Problemen Yantian blijven zorgen voor recordtarieven

China

De containerhavens van Shenzhen en ­Guangzhou zijn samen groter dan die van Shanghai. En uitgerekend in dit kloppende hart van de wereldeconomie sloeg het coronavirus de afgelopen weken toe. Analisten vrezen al voor onze kerstcadeaus.

Het is een aantal waarvan Hugo de Jonge en Jaap van Dissel sinds het uitbreken van de pandemie slechts kunnen dromen, de 168 bevestigde coronabesmettingen die tussen 21 mei en 21 juni werden geregistreerd in Guangdong, een Chinese provincie die met 115 miljoen inwoners groter is dan Duitsland, Nederland en België bij elkaar.

Maar bij de autoriteiten in Guangdong gingen bij het opduiken van de eerste gevallen van de delta-variant, alias de Indiase variant, meteen alle alarmbellen af en werden drastische maatregelen genomen om het virus zo snel mogelijk de kop in te drukken. Zo werden afgelopen weekend nog als de wiedeweerga veel vluchten op de luchthaven van miljoenenstad Shenzhen geschrapt nadat een medewerker van een restaurant op de luchthaven positief had getest op het coronavirus. En maandag moesten inwoners van een andere megastad, Dongguan, een belangrijke vestigingsplaats van elektronica- en andere grote fabrieken, zich opstellen in lange rijen om zich te laten testen nadat ook daar de eerste coronagevallen aan het licht waren gekomen.

Maar voor de grootste schok in de economische wereld zorgde de afgelopen weken het grotendeels platleggen van containerterminals in Shenzhen en Guangzhou, waaronder de enorme Yantian International Container Terminals. Ook daar moest iedereen zijn werkzaamheden uit handen laten vallen om zich massaal te laten testen.

Verreweg de meeste van de genoemde 168 coronagevallen deden zich voor in de miljoenensteden van Guangdong, maar volgens Maersk, dat de afgelopen weken regelmatig updates publiceerde over de situatie in de containerhavens, werden er ook op de containerterminals besmettingen geconstateerd, en was dat de reden dat de terminals wekenlang voor een groot deel op slot gingen.

Winkelschappen

Eén statistisch weetje dat de afgelopen dagen veel werd genoemd in internationale verhalen over het Shenzhen-infarct zegt eigenlijk al genoeg over het belang van Yantian voor de wereldeconomie. Niet minder dan 90% van alle elektronica in de wereld wordt vanuit Yantian geëxporteerd.

Anders dan in de havens en zeehavens, betekenden de massale coronachecks in productiestad Dongguan afgelopen maandag overigens niet dat bedrijven bijkans op slot gingen. De autoriteiten wilden werknemers juist zo snel mogelijk testen zodat ze daarna weer aan de slag konden in de fabrieken.

Lars Jensen, de Deense scheepvaartdeskundige van consultant Vespucci Maritime, rekende uit dat door de Chinese terminal-sluitingen zoveel containers gestremd zijn geraakt, dat het Shenzhen-infarct een groter probleem voor de containervaart en de wereldeconomie is geworden dan de Suez-blokkade van eerder dit jaar. Het ‘waterbedeffect’ dat door de wekenlange Chinese containeroverslagpauze wordt veroorzaakt, kan volgens Jensen nog lang gaan duren. Peter Sand, scheepvaartanalist van de internationale rederijenorganisatie Bimco, heeft in een gesprek met CNN gewaarschuwd dat ‘Yantian’ wel eens de druppel kan zijn voor de toch al gestresste containersector en dat deze nieuwe operationele tegenvaller ertoe kan leiden dat consumenten straks tijdens de kerstdagen niet alles van hun verlanglijstje in de winkelschappen zullen vinden.

Nooit vertoond

Het supply chain visibility platform FourKites spreekt eveneens de verwachting uit dat het inlopen van alle achterstanden maanden in beslag zal gaan nemen, met vertragingen die verladers tot in de herfst kunnen blijven tarten. De gemiddelde dwell time – verblijfsduur op de terminal – van twintig dagen is volgens FourKites nog nooit vertoond in de geschiedenis van de containerlijnvaart: het is een ‘all time high’.

Het goede nieuws is dat de werkzaamheden op de getroffen containerterminals vorig week wel weer voorzichtig zijn opgestart. De havenautoriteiten hebben aangegeven dat de terminaloperaties aan het eind van de maand weer op hun normale niveau moeten zijn. Dat biedt volgens consultant Jensen in elk geval uitzicht op ‘een langzame weg naar herstel’.
Het betekent tegelijkertijd dat de terminalcapaciteit de rest van juni nog te wensen zal overlaten en dat de congestieproblemen zich dus nog verder kunnen opstapelen. Zo meldde Maersk in een update begin deze week dat de oostzijde van de Yantian International Container Terminal (YICT), daar waar de kades liggen waar de internationale scheepvaart normaliter aanlegt, inmiddels op 54% van zijn normale capaciteit zat. Het glas is alweer voor meer dan de helft vol, maar ook nog voor een aanzienlijk deel akelig leeg. Rederijen hadden die bui al zien hangen en schrapten in een vroeg stadium al een groot aantal afvaarten in de havens van Guangdong voor de rest van de maand.

534%

Verladers hebben door de problemen in Zuid-China nog steeds geen uitzicht op een verlaging van de containertarieven, die de afgelopen maanden tot recordhoogten waren gestegen. Voorlopig worden die records week na week alleen nog maar scherper gesteld. Op de World Container Index van consultancybedrijf Drewry steeg het gemiddeld tarief op de route Shanghai-Rotterdam afgelopen week naar 11.196 dollar per veertigvoets container, een toename van 6% vergeleken met een week eerder. Het genoemde spottarief is 534% hoger dan een jaar geleden. De Shanghai Containerized Freight Index bood verladers wel wat hoop, want daarop groeide het Shanghai-Europa-tarief afgelopen week niet: het bleef steken op net boven de 6.350 dollar per twintigvoeter.

De kritiek uit verladerskringen, dat rederijen capaciteit achter de hand zouden houden om de tarieven kunstmatig op te drijven, is volgens Jensen in de huidige moeilijke operationale omstandigheden niet vol te houden. ‘Reken maar dat voor de scheepvaart momenteel de realiteit is, dat elk denkbaar schip dat kán varen, al lang aan het varen ís.’