Dat meldt bestuurder Niek Stam, die deze week aan tafel wilde met de terminals en Havenbedrijf Rotterdam. Die is de opdrachtgever voor de bouw van het banenstelsel tussen de deepsea terminals van ECT, APMT, RWG en een aantal kleinere bedrijven. Hij kwam daarmee nadat duidelijk werd dat de havenbeheerder het plan om het vervoer over de CER onbemand te organiseren in de koelkast heeft gezet.

Geen acties

De bond overweegt op dit moment geen acties en wacht de uitkomsten af van een onderzoek van het International Transport Forum (ITF). Die worden in het najaar verwacht. Stam is ervan overtuigd dat het onderzoek gaat uitwijzen dat de CER niet rendabel valt te exploiteren.

‘Hoe wil je een investering van bijna 200 miljoen euro terugverdienen als het vervoer van een container over de CER maar twee tientjes mag kosten?’, vraagt hij zich af. De resultaten van het ITF-onderzoek worden gepresenteerd op het Nationaal Havenwerkers Congres op 8 oktober.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding