Die werd eind mei uitgevoerd als onderdeel van het Hamburg TruckPilot-project, waarin HHLA samenwerkt met truckbouwer MAN, onderdeel van Volkswagen. Volgens de stuwadoor is het voertuig met 25 kilometer per uur volledig autonoom over de terminal van de toegangspoort naar de zogenoemde ‘blokken’ gereden om een container op te pikken en daarmee eveneens autonoom naar de uitcheck-gate gereden.
‘De veiligheidschauffeur van MAN in de cabine hoefde geen enkele keer in te grijpen. De beslissende stap in het Hamburg TruckPilot-proefproject is daarmee geslaagd’, aldus HHLA in een persbericht. De proef werd uitgevoerd met 40-voets containers met lading van VW Group Logistics, die regulier door Spedition Weets van diens logistiek centrum in Soltau naar Hamburg worden vervoerd, een afstand van zo’n 75 kilometer.
Gegevens verzamelen
Dat traject werd niet autonoom gereden, maar wel benut om gegevens over automatisch rijden te verzamelen. HHLA denkt dat autonoom rijden met vrachtwagens over containerterminals in de toekomst de norm wordt. Projectmanager Till Schlumberger wijst erop dat Duitsland daarvoor al wetgeving heeft ingevoerd en vindt dat zijn bedrijf een voortrekkersrol moet gaan spelen.
Het Hamburg TruckPilot-project is ongeveer een jaar geleden in gang gezet en is onderdeel van een ‘mobiliteitspartnerschap’ tussen de stad Hamburg en de Volkswagen Group. Details van het project zullen in oktober in Hamburg op het ITS World Congress over intelligente transportsystemen worden gepresenteerd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?