Havens Antwerpen en Luik zetten in op spoor en binnenvaart

Modal shift

De havenbedrijven van Antwerpen en Luik hebben een nieuw samenwerkingsakkoord ondertekend, waarin ze hun bestaande samenwerking verder verdiepen. Zo gaan ze de gegevens over de goederenstromen en vervoermodi digitaliseren, om de andere vervoermodi dan wegverkeer efficiënter en aantrekkelijker te maken.

Ze willen het spoorvervoer bevorderen. Beide havenbedrijven willen verder ook de binnenscheepvaart en het spoorwegvervoer van beide havens een boost geven op de strategische as van het Albertkanaal tussen Antwerpen en Luik. Daarbij worden de containerterminals langs het kanaal gepromoot bij verschepers en expediteurs.

Meer algemeen gaan ze informatie en goede praktijken uitwisselen en een gezamenlijke visie uitwerken rond havenverkeer binnen de Europese aanbevelingen voor meer duurzaamheid. Nu al worden er jaarlijks 7 miljoen ton goederen vervoerd tussen de havens van Antwerpen en Luik.

De operatoren van de Luik gaan lijndiensten plannen met containers in tussen de Luikse terminals en de haven van Antwerpen. Indien de via vrachtwagens vervoerde goederen in Luik in een schip met bestemming Antwerpen kunnen worden geladen zou Luik zich kunnen ontpoppen tot een geavanceerd knooppunt. Dit initiatief moet in grote mate bijdragen aan de ontlasting van de autosnelwegen.

Havens Antwerpen en Luik zetten in op spoor en binnenvaart | NT

Havens Antwerpen en Luik zetten in op spoor en binnenvaart

Modal shift

De havenbedrijven van Antwerpen en Luik hebben een nieuw samenwerkingsakkoord ondertekend, waarin ze hun bestaande samenwerking verder verdiepen. Zo gaan ze de gegevens over de goederenstromen en vervoermodi digitaliseren, om de andere vervoermodi dan wegverkeer efficiënter en aantrekkelijker te maken.

Ze willen het spoorvervoer bevorderen. Beide havenbedrijven willen verder ook de binnenscheepvaart en het spoorwegvervoer van beide havens een boost geven op de strategische as van het Albertkanaal tussen Antwerpen en Luik. Daarbij worden de containerterminals langs het kanaal gepromoot bij verschepers en expediteurs.

Meer algemeen gaan ze informatie en goede praktijken uitwisselen en een gezamenlijke visie uitwerken rond havenverkeer binnen de Europese aanbevelingen voor meer duurzaamheid. Nu al worden er jaarlijks 7 miljoen ton goederen vervoerd tussen de havens van Antwerpen en Luik.

De operatoren van de Luik gaan lijndiensten plannen met containers in tussen de Luikse terminals en de haven van Antwerpen. Indien de via vrachtwagens vervoerde goederen in Luik in een schip met bestemming Antwerpen kunnen worden geladen zou Luik zich kunnen ontpoppen tot een geavanceerd knooppunt. Dit initiatief moet in grote mate bijdragen aan de ontlasting van de autosnelwegen.