Dit blijkt uit het donderdag gepubliceerde halfjaarbericht. De havenbeheerder heeft de gemaakte kosten, 5,8 miljoen euro, in een keer ten laste van het resultaat over de eerste helft van het jaar gebracht. Het nettoresultaat kwam uit op 116,7 miljoen euro, 18,6 miljoen meer dan in de eerste helft van vorige jaar.

De havenbeheer staakte begin mei de vorig jaar in gang gezette zoektocht naar een partij, die zowel de voertuigen moest leveren als het transport over de CER op zich moest nemen, ook wel omschreven als ‘transport as a service’. Tijdens het tenderproces bleken er te veel risico’s en onzekerheden aan die aanpak te kleven.

Hybride

Zo bestond de kans dat het zeventien kilometer lange banenstelsel voor het uitwisselen van container tussen de terminals nog enkele jaren ongebruikt zou blijven liggen vanwege de verwachte lange ontwikkeltijd van het nieuwe transportsysteem. Het idee was om hybride trekkers te gebruiken, die over de CER autonoom zouden rijden en op de terminals door chauffeurs bestuurd zouden kunnen worden.

De vakbonden hebben zich altijd fel verzet tegen een onbemande CER. Ze stellen dat, vooral oudere, havenwerkers als chauffeurs moeten worden ingezet omdat zo banen behouden kunnen blijven. Omdat er net als op de terminals zelf waarschijnlijk met een vijfploegensysteem gewerkt moet worden, gaat het om een fors aantal van naar schatting zeventig arbeidsplaatsen. FNV Havens stuurde eind mei een open invitatie naar de terminals en HbR om over de inzet van havenwerkers op de CER te overleggen, maar die zijn daar niet op ingegaan.

Uitnodiging

Bij de toelichting op de halfjaarcijfers wilde HbR-topman Allard Castelein zich niet uitlaten over de actuele streefdatum voor de ingebruikneming van de CER, waarvan het banenstelsel zelf op een oor na klaar is. Hij zei dat momenteel met de terminals en andere betrokken partijen onderzocht wordt hoe ze het best aangesloten kunnen worden. 

Op de vraag of de door een van de betrokken partijen genoemde datum van 15 december dit jaar nog haalbaar is, zei hij: ‘Dan krijgt u vanzelf een uitnodiging’. Volgens de oorspronkelijke planning wilde HbR al in het eerste kwartaal van dit jaar een ‘transport as a service’-leverancier selecteren en de CER na een testperiode eind dit jaar commercieel in gebruik nemen.

Vertraging

Het Havenbedrijf houdt overigens wel vast aan het idee van een onbemande CER. Bij het cancelen van de ‘transport as a service’-aanpak zei een woordvoerder dat het concept hooguit enkele jaren vertraging zou oplopen.

Lees ook: Onbemande CER voorlopig van de baan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding