Zo steeg het roll-on/roll-off transport met 13,8% tot 7.348.816 ton. De ro-ro transporten op Ierland kenden een groei van 23,7%, dankzij de verhoogde capaciteit op deze routes.

Brexit

Als gevolg van de Brexitformaliteiten wordt een groeiend aantal vrachten rechtstreeks naar Ierland vervoerd om zo de UK-landbridge te vermijden. Rederijen hebben hun capaciteit op deze lijndiensten vergroot als reactie op de stijgende vraag. Ook de trafieken van de overige shortsea-connecties, Scandinavië (+13,8%) en Zuid-Europa (+28,7%), boerden goed. De ro-ro volumes op het Verenigd Koninkrijk namen begin 2021 een trage start maar herbereikten hun normale peil op het einde van het eerste kwartaal. Deze trend bleef gedurende het tweede kwartaal aanhouden, waardoor het verlies zich op semesterbasis beperkte tot 1,7%.

De behandeling van nieuwe wagens toonde een stijging van 20,7% (1.165.772 stuks). Dit is echter nog niet het niveau van voor de pandemie. Dit komt deels door een wereldwijd tekort aan bepaalde onderdelen, die de industrie parten blijft spelen. Het aantal behandelde containers steeg met 18,8% in ton en met 24,1% in teu. Naast deepsea (+28,2%) en shortsea (+41,1%) zit ook het estuaire transport in de lift (+18,5%).

Vloeibare bulk

Het volume vloeibare bulk daalde met 27,7% (6.388.926 ton). 97 lng-schepen meerden aan in Zeebrugge ten opzichte van 116 in het eerste semester van vorig jaar. Deze daling is te wijten aan uitzonderlijk hoge lng-volumes in het eerste halfjaar van 2020, die intussen genormaliseerd zijn. De behandeling van stukgoed viel met 2,9% terug tot 321.172 ton, maar vaste bulk steeg met 13,9% tot 927.333 ton.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding