Schepen die aan de wal liggen, stoten vervuilende stoffen uit. De motoren moeten immers blijven draaien voor de stroomvoorziening van het schip. Met walstroom wordt een vaartuig aangesloten op de stroomvoorziening van het vasteland. In de binnenvaart is het al behoorlijk in opkomst, maar voor het aansluiten van zeeschepen is nog een lange weg te gaan. Toch wil de haven van Göteborg dat in 2023 al operationeel hebben.

Brandgevaarlijke omgevingen

‘We hopen dat andere havens ons voorbeeld volgen, waardoor er een basis wordt gelegd voor walstroomstandaarden in brandgevaarlijke omgevingen’, zegt Jörgen Wrennfors van de Gothenburg Port Authoritiy. Rederijen zoals Terntank, Furetank, Donsötank, Ektank, Veritas Tankers en Tarbit Shipping zouden volgens hem geïnteresseerd zijn in een walstroomaansluiting. Die worden in eerste instantie gebouwd bij de kades 519, 520 en 521, omdat die tot de drukste van de Zweedse haven behoren.

Rotterdam, Antwerpen, Hamburg, Bremen en Le Havre zijn ook met walstroom bezig. Zij hebben als doel om per 2028 containerschepen van 18.000 teu en groter in hun havens via walstroom van elektriciteit te voorzien. Zeeschepen hebben een veel grotere stroombehoefte dan binnenvaartschepen, waardoor de installaties complex en duur zijn. Bovendien hebben de meeste zeeschepen zelf nog geen aansluiting voor externe stroom.

Göteborg was overigens al een van de eerste havens in de wereld die walstroom beschikbaar maakte, namelijk voor de ligplaatsen van Stena Line in Majnabbe en Masthugget en twee ligplaatsen bij de Gothenburg Roro Terminal in Älvsborgshamnen.

Waterstof voor zwaar wegverkeer

Een andere faciliteit die, op korte termijn, op de planning staat in de Zweedse haven is die van een waterstof- en elektrisch laadstation voor het zware wegverkeer. De haven wil 70% CO2-reductie in 2030 bewerkstelligd hebben. ‘Maar ondanks een overvloed aan initiatieven in de transportsector, gaat de transitie niet snel genoeg om dat target te halen’, merkt havenautoriteit-ceo Elvir Dzanic op. Daarom is eerder dit jaar het Tranzero Initiatief gelanceerd door Volvo, Scania, Stena Line en de Göteborgse havenautoriteit.

Dzanic: ‘Veel transportstromen in het havengebied zijn geschikt om snel om te schakelen. Ze zijn herhalend en gaan over korte afstanden, en trucks parkeren regelmatig ‘s nachts bij een depot. Begin volgend jaar gaan we daarvan dus een deel elektrificeren.’ Het benodigde tiental laadpunten wordt vanaf 2022 in gebruik genomen. Die krijgen een capaciteit variërend van 350 kW tot 1 MW. De twee jaar erna moeten de waterstoftankstations operationeel zijn, aldus de planning. Die krijgen een capaciteit van 720 kg, waarmee zo’n vijftien trucks per dag gevuld kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding