Varkensvlees en patat naar China stuwt agrofood overslag Rotterdam

Agrofood

De handel in agrofood groeit flink in Rotterdam. Om dat aan te kunnen, wordt de Rotterdam Food Hub in de Europoort uitgebouwd.

De handel in agrofood in Rotterdam bestaat voor 43% uit export en 57% uit import. Vlees, vis en zuivel worden net wat vaker (54%) verhandeld dan fruit en groenten (46%). De gemiddelde jaarlijkse groei van agrofood tussen 2015 en 2019 in de Rotterdamse haven bedroeg 7%.

Hoeveel teu agrofood er in 2020 verhandeld is, is volgens Anne Saris, business manager Agrofood and Distribution bij Havenbedrijf Rotterdam, lastig te zeggen omdat een deel in breakbulk (pallets) en bulk (sappen) binnenkomt. ‘Het totaal aantal teu in de Rotterdamse haven bedroeg 14,3 miljoen in 2020. 14% daarvan is agrofood, waardoor je uitkomt op ongeveer 2 miljoen teu.’

Varkensvlees en patat

Een oorzaak van de aanhoudende groei is volgens de business manager de groeiende wereldbevolking. En ook de stijgende welvaart van de voor Rotterdam belangrijke exportmarkt China. ‘Mensen gaan dan andere producten eten. Zo groeide de afgelopen jaren de export van varkensvlees naar China. Maar ook de export van patat, mede doordat Nederland een belangrijke producent van aardappelen is.’

In de Rotterdamse top-3 van importlanden van agrofood staat Zuid-Afrika aan kop, gevolgd door Brazilië en Costa Rica. ‘Uit Zuid-Afrika komen veel sinaasappels, avocado’s en druiven. En de tropische vruchten die nu in de supermarkt liggen, komen over het algemeen uit Latijns-Amerika.’

De top-3 van exportlanden bestaat uit China, Senegal en de VS. ‘Naar China wordt behalve veel vlees ook veel vis geëxporteerd.’ De handel naar het Midden-Oosten neemt volgens Saris ook steeds meer toe, vanwege veranderende consumentenbehoeften, want ook daar stijgt de welvaart. En Westelijk-Afrika, dat importeert veel uien en aardappels, zegt zij, onder meer vanwege een beperkte eigen oogst.

China kijkt kritisch naar bevroren voedselproducten in verband met corona, merkt zij op. Vorig jaar is het coronavirus aangetroffen op diepgevroren voedsel uit onder andere Brazilië en vanwege de recente heropleving van het virus in China zijn de regels er weer aangescherpt. ‘De strikte controles op diepvriesvoedsel die nu gedaan worden, kunnen uiteindelijk impact hebben op de supply chain.’

‘Kop van de Beer’

De groei van de reeferbusiness wil het havenbedrijf faciliteren door het verder uitbouwen van de Rotterdam Food Hub. Dit 60 hectare grote terrein is een aanvulling op bestaande coldstores in de Eemhaven (onder meer Cool Port), in de Merwevierhavens en op de Maasvlakte. Volgens Saris wordt het er mogelijk om zowel reeferschepen af te handelen als kleinere containerschepen tot 4500 teu waar veel reefers op zitten. ‘Het is de bedoeling dat alle faciliteiten op het terrein aanwezig zijn, dus ook douane, om de reefers met tijdsintensieve lading zo snel mogelijk te lossen.’

Oorspronkelijk heet het terrein in de Europoort de ‘Kop van de Beer’, maar Rotterdam Food Hub ‘bekt wat lekkerder in het Engels’, glimlacht Saris. ‘In het eerste kwartaal van 2023 is de eerste ligplaats van de kade aan de noordzijde gereed. Daarna wordt gestart met de bouw van de kade aan de zuidzijde.’ Van de 60 hectare bruto is ongeveer 45 hectare beschikbaar voor uitgifte aan bedrijven.

‘Daarvan hebben we nu 23 hectare uitgegeven aan klanten.’ Innocent Drinks, fabrikant van sapjes en smoothies, heeft zich er als eerste gevestigd. Het bedrijf bouwt nu een fabriek waar de sapjes en smoothies geproduceerd worden. De tweede klant die zich gaat vestigen, kan ze nog niet bij naam noemen. Wel kan ze zeggen dat deze zich ook in het reefersegment bevindt. ‘We voorzien, afhankelijk van hoeveel land partijen willen afnemen, een komst van vier tot zes bedrijven. De fabriek van Innocent wordt later dit jaar operationeel.’

Douanecontrole

De douane speelt volgens Saris een belangrijke rol in het zo snel mogelijk lossen van de reefers. Het havenbedrijf kijkt samen met de douane en andere ketenpartners naar het versnellen van het douanecontroleproces. Zo worden handmatige processen verder gedigitaliseerd, waardoor containers eerder kunnen worden vrijgegeven en naar de verlader gaan.

Van de containers die alleen gescand hoeven te worden, wordt 95% binnen 36 uur na lossing vrijgegeven. Die afspraak hebben de terminals, rederijen en douane met elkaar gemaakt. ‘Eerst wordt de container gelost en komt die in een aparte inspectiestack te staan. Vervolgens wordt de container door de scanner bij de terminal gereden en gaat hij weer terug de stack in. De douane analyseert de beelden.’

Tekst gaat verder onder foto

Artist impression van Rotterdam Food Hub
Artist impression van Rotterdam Food Hub

Schotten

De ontwikkelingen op reefergebied staan niet stil. Zo wordt het volgens Saris mogelijk dat een reefer goederen van verschillende temperaturen koelt. ‘Bij de 45voets trailers is dit al veelgebruikt en het wordt nu ook meer toegepast op containers. Door schotten in het midden te plaatsen, kunnen in zo’n container verschillende temperatuurzones gecreëerd worden.’

Het is een uitdaging om reefers op barge of spoor te krijgen, vertelt ze. ‘Met het spoor is het veelal zo, dat de verbinding zich op het gebied van snelheid, kosten en betrouwbaarheid niet kan meten met de vrachtwagen. En met de barge ontbreekt vaak de snelheid en flexibiliteit die voor deze markt zo belangrijk is.’ Ze zegt dat hoe sneller de container afgeleverd moet worden bij de klant, hoe groter de kans is dat er voor de vrachtwagen wordt gekozen.

Kloosterboer is volgens haar een voorbeeld van een bedrijf dat wél veel over het water vervoert. ‘Meer dan de helft van de containers van de Maasvlakte naar Cool Port wordt vervoerd via de barge’.

Reeferplugs

Er zijn een paar punten die het lastig maken om met reefers over te stappen op barge, aldus Saris. ‘Ten eerste moeten er plugs aan boord zijn; de reefercontainer moet voorzien worden van elektra.’ Barge operators hebben volgens haar de afgelopen jaren geïnvesteerd in reeferplugs en temperatuurmonitoring.

‘Snelheid en flexibiliteit spelen ook een grote rol. Als het inkomende schip later is, is de barge mogelijk niet op tijd op de inlandterminal. Ook moet het laatste stukje transport altijd nog georganiseerd worden.’ Volgens de business manager liggen er op dit gebied kansen voor de toekomst.

Wat ze verder merkt, is dat luchtvracht steeds meer vervangen wordt door goederenvervoer per schip. Saris: ‘Partijen kiezen nu vaker voor zeevaart omdat de verbeterde technologie van de container ervoor zorgt dat, al dan niet in combinatie met directe en snelle diensten, verse goederen ook via zeevaart vervoerd kunnen worden, vaak tegen lagere kosten dan de luchtvaart.’

Varkensvlees en patat naar China stuwt agrofood overslag Rotterdam | NT

Varkensvlees en patat naar China stuwt agrofood overslag Rotterdam

Agrofood

De handel in agrofood groeit flink in Rotterdam. Om dat aan te kunnen, wordt de Rotterdam Food Hub in de Europoort uitgebouwd.

De handel in agrofood in Rotterdam bestaat voor 43% uit export en 57% uit import. Vlees, vis en zuivel worden net wat vaker (54%) verhandeld dan fruit en groenten (46%). De gemiddelde jaarlijkse groei van agrofood tussen 2015 en 2019 in de Rotterdamse haven bedroeg 7%.

Hoeveel teu agrofood er in 2020 verhandeld is, is volgens Anne Saris, business manager Agrofood and Distribution bij Havenbedrijf Rotterdam, lastig te zeggen omdat een deel in breakbulk (pallets) en bulk (sappen) binnenkomt. ‘Het totaal aantal teu in de Rotterdamse haven bedroeg 14,3 miljoen in 2020. 14% daarvan is agrofood, waardoor je uitkomt op ongeveer 2 miljoen teu.’

Varkensvlees en patat

Een oorzaak van de aanhoudende groei is volgens de business manager de groeiende wereldbevolking. En ook de stijgende welvaart van de voor Rotterdam belangrijke exportmarkt China. ‘Mensen gaan dan andere producten eten. Zo groeide de afgelopen jaren de export van varkensvlees naar China. Maar ook de export van patat, mede doordat Nederland een belangrijke producent van aardappelen is.’

In de Rotterdamse top-3 van importlanden van agrofood staat Zuid-Afrika aan kop, gevolgd door Brazilië en Costa Rica. ‘Uit Zuid-Afrika komen veel sinaasappels, avocado’s en druiven. En de tropische vruchten die nu in de supermarkt liggen, komen over het algemeen uit Latijns-Amerika.’

De top-3 van exportlanden bestaat uit China, Senegal en de VS. ‘Naar China wordt behalve veel vlees ook veel vis geëxporteerd.’ De handel naar het Midden-Oosten neemt volgens Saris ook steeds meer toe, vanwege veranderende consumentenbehoeften, want ook daar stijgt de welvaart. En Westelijk-Afrika, dat importeert veel uien en aardappels, zegt zij, onder meer vanwege een beperkte eigen oogst.

China kijkt kritisch naar bevroren voedselproducten in verband met corona, merkt zij op. Vorig jaar is het coronavirus aangetroffen op diepgevroren voedsel uit onder andere Brazilië en vanwege de recente heropleving van het virus in China zijn de regels er weer aangescherpt. ‘De strikte controles op diepvriesvoedsel die nu gedaan worden, kunnen uiteindelijk impact hebben op de supply chain.’

‘Kop van de Beer’

De groei van de reeferbusiness wil het havenbedrijf faciliteren door het verder uitbouwen van de Rotterdam Food Hub. Dit 60 hectare grote terrein is een aanvulling op bestaande coldstores in de Eemhaven (onder meer Cool Port), in de Merwevierhavens en op de Maasvlakte. Volgens Saris wordt het er mogelijk om zowel reeferschepen af te handelen als kleinere containerschepen tot 4500 teu waar veel reefers op zitten. ‘Het is de bedoeling dat alle faciliteiten op het terrein aanwezig zijn, dus ook douane, om de reefers met tijdsintensieve lading zo snel mogelijk te lossen.’

Oorspronkelijk heet het terrein in de Europoort de ‘Kop van de Beer’, maar Rotterdam Food Hub ‘bekt wat lekkerder in het Engels’, glimlacht Saris. ‘In het eerste kwartaal van 2023 is de eerste ligplaats van de kade aan de noordzijde gereed. Daarna wordt gestart met de bouw van de kade aan de zuidzijde.’ Van de 60 hectare bruto is ongeveer 45 hectare beschikbaar voor uitgifte aan bedrijven.

‘Daarvan hebben we nu 23 hectare uitgegeven aan klanten.’ Innocent Drinks, fabrikant van sapjes en smoothies, heeft zich er als eerste gevestigd. Het bedrijf bouwt nu een fabriek waar de sapjes en smoothies geproduceerd worden. De tweede klant die zich gaat vestigen, kan ze nog niet bij naam noemen. Wel kan ze zeggen dat deze zich ook in het reefersegment bevindt. ‘We voorzien, afhankelijk van hoeveel land partijen willen afnemen, een komst van vier tot zes bedrijven. De fabriek van Innocent wordt later dit jaar operationeel.’

Douanecontrole

De douane speelt volgens Saris een belangrijke rol in het zo snel mogelijk lossen van de reefers. Het havenbedrijf kijkt samen met de douane en andere ketenpartners naar het versnellen van het douanecontroleproces. Zo worden handmatige processen verder gedigitaliseerd, waardoor containers eerder kunnen worden vrijgegeven en naar de verlader gaan.

Van de containers die alleen gescand hoeven te worden, wordt 95% binnen 36 uur na lossing vrijgegeven. Die afspraak hebben de terminals, rederijen en douane met elkaar gemaakt. ‘Eerst wordt de container gelost en komt die in een aparte inspectiestack te staan. Vervolgens wordt de container door de scanner bij de terminal gereden en gaat hij weer terug de stack in. De douane analyseert de beelden.’

Tekst gaat verder onder foto

Artist impression van Rotterdam Food Hub
Artist impression van Rotterdam Food Hub

Schotten

De ontwikkelingen op reefergebied staan niet stil. Zo wordt het volgens Saris mogelijk dat een reefer goederen van verschillende temperaturen koelt. ‘Bij de 45voets trailers is dit al veelgebruikt en het wordt nu ook meer toegepast op containers. Door schotten in het midden te plaatsen, kunnen in zo’n container verschillende temperatuurzones gecreëerd worden.’

Het is een uitdaging om reefers op barge of spoor te krijgen, vertelt ze. ‘Met het spoor is het veelal zo, dat de verbinding zich op het gebied van snelheid, kosten en betrouwbaarheid niet kan meten met de vrachtwagen. En met de barge ontbreekt vaak de snelheid en flexibiliteit die voor deze markt zo belangrijk is.’ Ze zegt dat hoe sneller de container afgeleverd moet worden bij de klant, hoe groter de kans is dat er voor de vrachtwagen wordt gekozen.

Kloosterboer is volgens haar een voorbeeld van een bedrijf dat wél veel over het water vervoert. ‘Meer dan de helft van de containers van de Maasvlakte naar Cool Port wordt vervoerd via de barge’.

Reeferplugs

Er zijn een paar punten die het lastig maken om met reefers over te stappen op barge, aldus Saris. ‘Ten eerste moeten er plugs aan boord zijn; de reefercontainer moet voorzien worden van elektra.’ Barge operators hebben volgens haar de afgelopen jaren geïnvesteerd in reeferplugs en temperatuurmonitoring.

‘Snelheid en flexibiliteit spelen ook een grote rol. Als het inkomende schip later is, is de barge mogelijk niet op tijd op de inlandterminal. Ook moet het laatste stukje transport altijd nog georganiseerd worden.’ Volgens de business manager liggen er op dit gebied kansen voor de toekomst.

Wat ze verder merkt, is dat luchtvracht steeds meer vervangen wordt door goederenvervoer per schip. Saris: ‘Partijen kiezen nu vaker voor zeevaart omdat de verbeterde technologie van de container ervoor zorgt dat, al dan niet in combinatie met directe en snelle diensten, verse goederen ook via zeevaart vervoerd kunnen worden, vaak tegen lagere kosten dan de luchtvaart.’