De afsluiting van de Meishan-containerterminal in Ningbo, die woensdag dicht ging vanwege een coronabesmetting bij een havenwerker, is maandag alweer de zesde dag ingegaan.

De Russell Group, een Brits bedrijf dat zich afficheert als ‘risk modelling company’, stelt dat de afsluiting van de terminal in Ningbo de wereldhandel een schade kan toebrengen van 172 miljard dollar. Zo bedreigt de nieuwste logistieke blokkade volgens het bedrijf de export van nog eens 39 miljard dollar aan computerchips, een product waar al maandenlang tekorten aan bestaan.

Fragiele wereldhandel

De problemen in Ningbo bewijzen volgens Russell-ceo Suki Basi opnieuw hoe fragiel de wereldhandel is. ‘Of het nou zo’n afsluiting in een haven is of een blokkade van een scheepvaartroute, het creëert chaos voor verladers, wereldwijde bevoorradingsketens en uiteindelijk de consumenten’.

Die laatsten kunnen volgens het bedrijf al in de piepzak zitten over hun kerstcadeau’s. Want ‘een grote impact op het feestdagenseizoen’ dreigt door de nieuwste havenproblemen. Al zei de Russell Group dat vorige week ook al naar aanleiding van de naar schatting 350.000 containers die volgens becijferaars zijn gestremd in havens in Europa en de VS. ‘Global container shortage may cancel Christmas’, zo luidde de onheilspellende titel van die analyse.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding