Kühne wil fusie overslag Hamburg en Bremen afdwingen

Containeroverslag

Grootaandeelhouder (53,3%) Klaus-Michael Kühne van expediteur K+N dringt in een brief aan de stadsbesturen van Hamburg en Bremen aan op een snelle fusie tussen de overslagbedrijven HHLA en Eurogate.

De transportmiljardair, met een geschat vermogen van 32,4 miljard dollar, wil ‘als het gewenst is’ ook zelf kapitaal inbrengen voor deze krachtenbundeling, stelt hij in een toelichting aan het Duitse vakblad DVZ. Hoe dat dan moet gebeuren, laat hij voorlopig in het midden.

Efficiëntie

Kühne onderstreept in de brief dat het in het ‘economische belang van de Bondsrepubliek Duitsland is dat de leidende zeehavens in Duitsland in de toekomst een eenheid vormen en door een gemeenschappelijke en grote havenonderneming aan efficiëntie zullen winnen’.

Hij onderstreept dat het pleidooi is bedoeld om een bundeling van de containeroverslag af te dwingen, nadat eerdere gesprekken daarover tussen de twee havensteden halverwege zijn gestrand. Daarbij was de politieke wil in Bremen groter dan in zijn eigen geboortestad Hamburg, stelt Kühne.

Hapag-Lloyd

Kühne zegt dat in het kader van een toekomstige fusie ook de Jade-Weser-Port in Wilhelmshaven te willen meenemen. Hapag-Lloyd, waarin hij nog steeds een belang heeft van 30%, zou belangstelling hebben om aandeelhouder te worden in de plaatselijke containerterminal van Wilhelmshaven. Kühne steunt een dergelijke stap ‘ofschoon het tegen de belangen van Hamburg ingaat’, zegt hij.

De inmiddels 84-jarige Hamburger wijst er in die context op dat de grote containerrederijen steeds meer hun schepen direct aan de kust willen laten afhandelen en bijvoorbeeld de Elbe in Hamburg zoveel mogelijk willen mijden. Daarom is het volgens de ondernemer ook van groot belang dat er een haven overschrijdende samenwerking komt tussen Hamburg en Bremen.

Kühne wil fusie overslag Hamburg en Bremen afdwingen | NT

Kühne wil fusie overslag Hamburg en Bremen afdwingen

Containeroverslag

Grootaandeelhouder (53,3%) Klaus-Michael Kühne van expediteur K+N dringt in een brief aan de stadsbesturen van Hamburg en Bremen aan op een snelle fusie tussen de overslagbedrijven HHLA en Eurogate.

De transportmiljardair, met een geschat vermogen van 32,4 miljard dollar, wil ‘als het gewenst is’ ook zelf kapitaal inbrengen voor deze krachtenbundeling, stelt hij in een toelichting aan het Duitse vakblad DVZ. Hoe dat dan moet gebeuren, laat hij voorlopig in het midden.

Efficiëntie

Kühne onderstreept in de brief dat het in het ‘economische belang van de Bondsrepubliek Duitsland is dat de leidende zeehavens in Duitsland in de toekomst een eenheid vormen en door een gemeenschappelijke en grote havenonderneming aan efficiëntie zullen winnen’.

Hij onderstreept dat het pleidooi is bedoeld om een bundeling van de containeroverslag af te dwingen, nadat eerdere gesprekken daarover tussen de twee havensteden halverwege zijn gestrand. Daarbij was de politieke wil in Bremen groter dan in zijn eigen geboortestad Hamburg, stelt Kühne.

Hapag-Lloyd

Kühne zegt dat in het kader van een toekomstige fusie ook de Jade-Weser-Port in Wilhelmshaven te willen meenemen. Hapag-Lloyd, waarin hij nog steeds een belang heeft van 30%, zou belangstelling hebben om aandeelhouder te worden in de plaatselijke containerterminal van Wilhelmshaven. Kühne steunt een dergelijke stap ‘ofschoon het tegen de belangen van Hamburg ingaat’, zegt hij.

De inmiddels 84-jarige Hamburger wijst er in die context op dat de grote containerrederijen steeds meer hun schepen direct aan de kust willen laten afhandelen en bijvoorbeeld de Elbe in Hamburg zoveel mogelijk willen mijden. Daarom is het volgens de ondernemer ook van groot belang dat er een haven overschrijdende samenwerking komt tussen Hamburg en Bremen.