De zeevaart was het eerste halfjaar goed voor bijna 3,5 miljoen ton overslag. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 3,2 miljoen ton. Ook de binnenvaart liet afgelopen halfjaar een stijgende lijn zien tot 5,3 miljoen ton overslag, tegen 4,9 miljoen ton een jaar geleden. Het aantal zeeschepen steeg met 6% tot 988 (vorig jaar 926) en het aantal binnenschepen groeide met 10% tot 6.183 (vorig jaar 5.525).

De groei in de containers is volgens een woordvoerder van Port of Moerdijk vooral het gevolg van de nieuwe lijndiensten van WEC Lines en ViaSea die dit jaar zijn opgezet. Zo breidde de Rotterdamse containerrederij WEC Lines zijn Bilbao-Moerdijk-dienst uit met een aanloop in de Londense haven Thamesport. Daarnaast heeft rederij A2B-online in het afgelopen halfjaar een nieuw schip ingezet dat voor meer frequentie in bestaande lijnen heeft gezorgd, aldus het havenbedrijf.

Verenigd Koninkrijk

De klimmende cijfers in de binnenvaart zijn mede te danken aan de West Brabant Corridor waar het aantal schepen en de overslag steeg. Binnen deze corridor bundelen BTT Multimodal Container Solutions, Combined Cargo Terminals (CCT) Moerdijk en Oosterhout Container Terminal (OCT) containerlading op de route tussen Tilburg, Oosterhout, Moerdijk en Rotterdam.

Ferdinand van den Oever, directeur van Port of Moerdijk: ‘Waar we vorig jaar veel onzekerheden zagen vanwege de brexit en de eerste coronagolf, zien we in de cijfers nu een herstel van de zeevaart en een stabiele groei van de binnenvaart.’

Het is volgens hem afwachten wat de zeevaart naar het Verenigd Koninkrijk in het tweede halfjaar gaat doen. Vanuit de Moerdijkse haven wordt ‘veel op het Verenigd Koninkrijk gevaren en het wordt steeds moeilijker om containers weer terug in Nederland te krijgen door onder andere de douaneafhandeling en het tekort aan vrachtautochauffeurs.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement