Daarvoor waarschuwt het ferrybedrijf in een bericht aan klanten op boekingswebsite Freightlink. P&O schrijft dat klanten door aangescherpte douanemaatregelen sinds het vertrek van de Britten uit de Europese Unie al te maken hadden met vertragingen, ‘maar nu maken we ons meer zorgen over de impact van het chauffeurstekort op de verblijftijd van importladingen.’

Volgens P&O Ferries is de congestie inmiddels zo ver opgelopen, dat een onveilige situatie is ontstaan voor medewerkers en chauffeurs. In een poging de transittijden verder in te perken, heeft P&O besloten om de gratis opslagperiode te verkorten van zes naar vier dagen. ‘Als dat geen verbetering oplevert, moeten we aanvullende maatregelen nemen’, schrijft het bedrijf. De ferry-operator roept klanten verder op om afhaalmomenten voor ro/ro-transporten beter af te stemmen op de dienstregeling. P&O Ferries vaart vanuit Calais, Rotterdam en Zeebrugge op verschillende Engelse ferryhavens.

In het Verenigd Koninkrijk is door de brexit en de coronacrisis een nijpend tekort aan chauffeurs ontstaan. Uit een recente analyse door de Britse analist Transport Intelligence (TI) blijkt dat het vorig jaar ging om een tekort van 76.000 truckers. Volgens de Britse brancheorganisatie RHA ligt dat aantal echter eerder in de buurt van de 100.000. Ongeveer 25.000 chauffeurs uit de EU zouden het VK hebben verlaten uit vrees voor coronamaatregelen en door de brexit. Verder is er door de coronacrisis een achterstand ontstaan van 40.000 rijexamens, stelt de RHA.

Crisis bezweren

In een poging de crisis van het chauffeurstekort te bezweren, versoepelde de Britse regering deze zomer de regels voor rij- en rusttijden. Britse brancheverenigingen zien echter weinig in die maatregel. Zij pleiten voor ruimere mogelijkheden om buitenlandse truckers in het VK aan het werk te zetten. Ook willen de koepelorganisaties meer geld voor opleidingen.

Uit de analyse van TI blijkt dat de Britten niet de enige zijn met een acuut tekort aan vrachtwagenbestuurders. Zo heeft Polen bijna 124.000 chauffeurs te weinig. In Duitsland bedraagt het tekort 45.000 tot 60.000 chauffeurs. In totaal heeft het Europese wegtransport te maken met een gat van 400.000 chauffeurs, stelt TI. Een oplossing lijkt voorlopig niet voorhanden. Het aantal chauffeurs neemt al vijftien jaar af, terwijl de vraag naar transport alleen maar stijgt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding