Dat meldt persbureau Bloomberg woensdagochtend. De heropening betekent dat een van de drukste havens van de wereld binnen afzienbare tijd weer volledig operationeel zal zijn. Een van de terminals bleef op last van de autoriteiten vanwege een uitbraak van corona twee weken dicht, omdat havenarbeiders in quarantaine moesten.

Minstens vijf containerschepen hadden de Meishan-terminal in Ningbo de afgelopen dagen al verlaten na er te hebben aangemeerd. Het ophalen van containers kon op dat moment echter nog niet. Wel hadden enkele schepen toestemming gekregen om aan te meren, zei een ambtenaar van de haven Ningbo-Zhoushan tegen Bloomberg. Maar de stremming lijkt nu voorbij.

De betreffende terminal is goed voor ongeveer een kwart van de containeroverslag van de haven van Ningbo. De terminal ging op 11 augustus op slot toen een werknemer besmet bleek met de Delta-variant van Covid-19. De gedeeltelijke sluiting van ’s werelds op twee na drukste containerhaven verergerde de congestie bij andere belangrijke Chinese havens zoals Shanghai, Xiamen en Hongkong, doordat schepen werden omgeleid. Ondertussen was er de onzekerheid over hoe lang de virusbestrijdingsmaatregelen zouden duren.

Denktank

Het exportvolume in China zal door de problemen in Ningbo deze maand naar verwachting afnemen in vergelijking met vorige maand, terwijl de import waarschijnlijk stagneert. Die verwachting sprak de Duitse denktank The Kiel Institute for the World Economy uit in zijn handelsrapport over China.

Het instituut zag het aantal schepen dat de Chinese havens verliet in augustus met 6% dalen ten opzichte van juli. Dat wijst erop dat het aantal verschepingen in het land aan het verminderen is te midden van een oplopend aantal besmettingen met de Delta-variant van het coronavirus. Dat laatste dreigt het herstel van de wereldhandel te verstoren.

‘Terwijl er in de afgelopen weken voorzichtige tekenen van herstel waren, verergert de sluiting van de terminal in Ningbo nu opnieuw de knelpunten in het containerverkeer’, aldus Vincent Stamer, hoofd van de Kiel Trade Indicator. Als de goederenhandel met China niet snel herstelt, dreigt de crisis volgens hem ook door te werken in de kersthandel. Dit kan tot gevolg hebben dat kerstartikelen duurder worden of helemaal niet te verkrijgen zijn.

Vrachtvolumes

Het instituut zei ook dat de vrachtvolumes in de Rode Zee, de belangrijkste zeehandelsroute tussen China en Europa, momenteel 20% lager liggen dan in zijn algemeenheid zou mogen worden verwacht. Daarbij hield de denktank rekening met de algemene stijging van de Chinese export sinds de pandemie.

De prognose van het Kiel-instituut is gebaseerd op gegevens over het volume van de schepen die de havens verlaten. Die statistiek geeft niet zozeer de waarde van de uitvoer of de omvang ervan in dollars weer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding