Ex-sloopkoning Beelen koopt omstreden ADM-terrein

Haven Amsterdam

Het grotendeels braakliggende ADM-terrein in de Amsterdamse haven is voor een bedrag van 86 miljoen euro overgenomen door de voormalige sloopkoning Wim Beelen (46). Wat hij wil doen met het omvangrijke terrein, waar blijkens een kettingbeding van de gemeente Amsterdam alleen scheepsbouw mag worden uitgeoefend, is nog onduidelijk.

De ondernemer bevestigde de koop van het havenareaal, dat eigendom was van Chidda Vastgoed en Amstelimmo, aan De Telegraaf. Beelen verkocht onlangs voor 307 miljoen euro de nog te bouwen Amsterdam Logistic Cityhub (ALC) in de Westhaven aan vastgoedontwikkelaar CTP van de Groningse miljardair Remon Vos, maar lijkt de boekwinst nu al weer in Amsterdamse havengrond te pompen. Wat hij wil doen met het terrein van 45 hectare, waar ooit de Amsterdamse onderhoudswerf ADM was gevestigd, heeft hij nog niet onthuld.

Krakers

Het terrein werd in 1997 van het failliete ADM voor 27 miljoen gulden gekocht door Chidda Vastgoed, maar was meer dan twintig jaar onbruikbaar doordat krakers het bezet hielden. Na ontruiming eind 2018 leek het terrein, met een directe toegang tot het Noordzeekanaal, bestemd om te worden overgenomen door de gemeente Amsterdam als nieuwe locatie voor Damen Shiprepair. Die werf, voorheen Shipdock, in Amsterdam-Noord moet daar wijken voor woningbouw. Onlangs liet de gemeente Amsterdam echter weten geen rol te willen spelen in deze verhuizing.

Andere huurders hadden zich al eerder gemeld bij de voormalige eigenaren, maar hun activiteiten pasten niet in de gemeentelijke vergunning. Dit kettingbeding laat andere activiteiten dan scheepsbouw- en reparatie niet toe. Daardoor is het bedrijf Koolen (scheepsreparatie) momenteel de enige grote huurder.

De opties van de nieuwe eigenaar lijken dan ook beperkt te zijn. Beelen zei tegen zakenkrant FD ‘nog niet precies te weten’ wat hij met het ADM-terrein gaat doen. ‘Ik ga eerst eens praten met de gemeente en het havenbedrijf. Maar we gaan er iets moois, iets unieks van maken, net zoals bij ALC.’

Dat project zette Beelen twee jaar geleden op om de stadsdistributie van de hoofdstad te verduurzamen en te centraliseren. Voor het distributiecentrum van 120.000 vierkante meter kocht hij chemiebedrijf Lanxess in de Westhaven, sloopte hij de panden en saneerde hij de vervuilde grond, om het terrein vervolgens na het storten van de fundamenten te verkopen aan vastgoedontwikkelaar CTP. Wat hij aan de Cityhub-deal uiteindelijk heeft overgehouden, houdt Beelen keurig voor zich, maar aangezien hij eerder de totale investering in ALC, inclusief aankoop grond en bouwkosten, schatte op 160 miljoen euro, heeft hij waarschijnlijk aardig verdiend aan het logistiek project.

Distributie

Volgens kenners van de Amsterdamse haven wil Beelen met het ADM-terrein een vergelijkbaar trucje uithalen als met ALC. Er is immers een grote vraag naar distributie- en opslagruimte. Hij zal daarbij echter de nodige hordes moeten overwinnen. Niet alleen ligt er het kettingbeding, het havenbedrijf wil bovendien graag de scheepsbouw van Damen behouden voor de haven. Het ADM-terrein is daar het meest geschikt voor.

Ex-sloopkoning Beelen koopt omstreden ADM-terrein | NT

Ex-sloopkoning Beelen koopt omstreden ADM-terrein

Haven Amsterdam

Het grotendeels braakliggende ADM-terrein in de Amsterdamse haven is voor een bedrag van 86 miljoen euro overgenomen door de voormalige sloopkoning Wim Beelen (46). Wat hij wil doen met het omvangrijke terrein, waar blijkens een kettingbeding van de gemeente Amsterdam alleen scheepsbouw mag worden uitgeoefend, is nog onduidelijk.

De ondernemer bevestigde de koop van het havenareaal, dat eigendom was van Chidda Vastgoed en Amstelimmo, aan De Telegraaf. Beelen verkocht onlangs voor 307 miljoen euro de nog te bouwen Amsterdam Logistic Cityhub (ALC) in de Westhaven aan vastgoedontwikkelaar CTP van de Groningse miljardair Remon Vos, maar lijkt de boekwinst nu al weer in Amsterdamse havengrond te pompen. Wat hij wil doen met het terrein van 45 hectare, waar ooit de Amsterdamse onderhoudswerf ADM was gevestigd, heeft hij nog niet onthuld.

Krakers

Het terrein werd in 1997 van het failliete ADM voor 27 miljoen gulden gekocht door Chidda Vastgoed, maar was meer dan twintig jaar onbruikbaar doordat krakers het bezet hielden. Na ontruiming eind 2018 leek het terrein, met een directe toegang tot het Noordzeekanaal, bestemd om te worden overgenomen door de gemeente Amsterdam als nieuwe locatie voor Damen Shiprepair. Die werf, voorheen Shipdock, in Amsterdam-Noord moet daar wijken voor woningbouw. Onlangs liet de gemeente Amsterdam echter weten geen rol te willen spelen in deze verhuizing.

Andere huurders hadden zich al eerder gemeld bij de voormalige eigenaren, maar hun activiteiten pasten niet in de gemeentelijke vergunning. Dit kettingbeding laat andere activiteiten dan scheepsbouw- en reparatie niet toe. Daardoor is het bedrijf Koolen (scheepsreparatie) momenteel de enige grote huurder.

De opties van de nieuwe eigenaar lijken dan ook beperkt te zijn. Beelen zei tegen zakenkrant FD ‘nog niet precies te weten’ wat hij met het ADM-terrein gaat doen. ‘Ik ga eerst eens praten met de gemeente en het havenbedrijf. Maar we gaan er iets moois, iets unieks van maken, net zoals bij ALC.’

Dat project zette Beelen twee jaar geleden op om de stadsdistributie van de hoofdstad te verduurzamen en te centraliseren. Voor het distributiecentrum van 120.000 vierkante meter kocht hij chemiebedrijf Lanxess in de Westhaven, sloopte hij de panden en saneerde hij de vervuilde grond, om het terrein vervolgens na het storten van de fundamenten te verkopen aan vastgoedontwikkelaar CTP. Wat hij aan de Cityhub-deal uiteindelijk heeft overgehouden, houdt Beelen keurig voor zich, maar aangezien hij eerder de totale investering in ALC, inclusief aankoop grond en bouwkosten, schatte op 160 miljoen euro, heeft hij waarschijnlijk aardig verdiend aan het logistiek project.

Distributie

Volgens kenners van de Amsterdamse haven wil Beelen met het ADM-terrein een vergelijkbaar trucje uithalen als met ALC. Er is immers een grote vraag naar distributie- en opslagruimte. Hij zal daarbij echter de nodige hordes moeten overwinnen. Niet alleen ligt er het kettingbeding, het havenbedrijf wil bovendien graag de scheepsbouw van Damen behouden voor de haven. Het ADM-terrein is daar het meest geschikt voor.