Shell wil de hoeveelheid fossiele brandstoffen die het bedrijf produceert tegen 2030 met ruim de helft hebben teruggebracht. Daarvoor in de plaats moeten schonere brandstoffen komen zoals biobrandstoffen en waterstof. Om dat voor elkaar te krijgen bouwt het olie- en gasconcern zijn raffinaderijen om. De biobrandstoffabriek in Pernis moet in 2024 de eerste schonere brandstoffen produceren.

De biodiesel gaat Shell maken uit gebruikte kookolie, dierlijk vet en andere afvalstromen uit de industrie en landbouw. Dat kan eventueel worden aangevuld met koolzaadolie. Shell belooft geen palmolie te gebruiken voor zijn biobrandstoffen. Het bedrijf verwacht dat 55 procent van de capaciteit zal worden gebruikt voor duurzame luchtvaartbrandstof en de rest voor biodiesel.

Shell is al een tijdje bezig met de omvorming van de raffinaderij in Pernis. Zo bouwt het bedrijf ook een waterstoffabriek in de Rotterdamse haven en werkt het aan de afvang en opslag van CO2 die wordt uitgestoten bij de productie van brandstoffen en chemicaliën.

Plicht

De rechtbank in Den Haag heeft Shell eind mei de plicht opgelegd om de CO2-uitstoot die het veroorzaakt drastisch te verminderen. Voor de rechtbank is duidelijk dat klimaatverandering gevaarlijk is en de mensenrechten bedreigt. In 2030 moet Shell daarom de eigen uitstoot per saldo met 45 procent hebben verminderd. Verder moet Shell zich inspannen om de uitstoot van leveranciers en klanten met hetzelfde percentage te doen dalen.

Milieudefensie, dat de zaak tegen Shell had aangespannen, reageert niet enthousiast. De organisatie wijst erop dat ook biobrandstoffen nadelen hebben. “De gestegen vraag naar plantaardige olie leidt tot verdringing van voedselgewassen, verlies aan biodiversiteit en landroof.” Of Shell echt minder CO2 gaat uitstoten, is volgens de milieuorganisatie ook niet duidelijk.

Shell stelt dat met de hoeveelheid hernieuwbare diesel die de fabriek gaat produceren 2,8 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar kan worden vermeden. ‘Dit is gelijk aan het van de weg halen van ruim 1 miljoen auto’s in Europa.’ Volgens Milieudefensie is dat nog steeds maar 0,4 procent van de uitstoot die Shell veroorzaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding