Cosco doet daarmee een volgende zet in zijn strategie om een wereldwijd terminalnetwerk op te bouwen. Vijf jaar geleden werd daarin al een belangrijke zet gedaan met de acquisitie van eveneens 35% van de aandelen van de Rotterdamse Euromax-terminal op de Maasvlakte, onderdeel van het Hongkongse Hutchison.

De groep omschrijft de Container Terminal Tollerort als ‘een hoeksteen van de logistiek in Europa met uitstekende vooruitzichten om die verder te ontwikkelen’. De terminal heeft vier deepsea-ligplaatsen voor schepen tot 20.000 teu en beschikt over veertien kadekranen. Verder is er een eigen railterminal met vijf opstelsporen. Met het belang in Tollerort komt de portefeuille van Cosco Shipping Ports op 210 ligplaatsen voor containeroverslag op met een jaarcapaciteit van 118 miljoen teu.

Chinese markt

Angela Titzrath, voorzitter van de raad van bestuur van HHLA, wijst erop dat de groep al ruim vier decennia voor Chinese reders werkt en dat van de negen miljoen teu die jaarlijks in Hamburg wordt overgeslagen bijna een derde afkomstig is uit China of bestemd is voor de Chinese markt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding