Van Jong Haventalent in 2009 tot ceo van Broekman. Dat is nogal een steile carrièrelijn.

Ja, misschien wel steiler dan normaal. Ik ben in Rotterdam economie gaan studeren en wist niet precies wat ik wilde gaan doen. Ik heb me toen gespecialiseerd in haven en economie en ben afgestudeerd bij Broekman. Die afgelopen vijftien jaar zijn heel snel gegaan en ik vind het fantastisch om leiding te mogen geven aan een organisatie van ongeveer duizend mensen.

U bent de opvolger van Raymond Riemen, een grote naam in de Rotterdamse haven. Hij moest opstappen na een conflict met de grootaandeelhouder. Hoe kijkt u daarop terug?

Ja, na een carrière van 25 jaar is er een conflict ontstaan. Dat kan gebeuren. Mij is gevraagd om na de scheiding te passen op de kinderen. Dat is ook voor mij een heel zware tijd geweest, ook persoonlijk. Maar die kans pak je met twee handen aan om ervoor te zorgen dat de organisatie door kan gaan.

Dat conflict ging over de toekomst van de divisie breakbulk terminals. Riemen wilde die verkopen, de aandeelhouder niet. Wat is de positie van die divisie binnen de groep nu?

Dat is nog steeds een heel belangrijke groep. We hebben ervoor gekozen om daarmee door te gaan. De reden om die mogelijk af te stoten, was niet zo zeer dat breakbulk niet de sector was waar je in wilde zitten. Het was meer om andere tegenvallende resultaten op te vangen. We hebben er nu voor gekozen om met drie divisies door te gaan en de breakbulk terminals te behouden.

U bent begin dit jaar aangetreden als ceo, midden in de coronacrisis. Dat is nogal een start.

Ja, ik heb een behoorlijk interessante periode achter de rug. Ik kan een paar voorbeelden geven. In maart vorig jaar werd het in de expeditie een stuk rustiger, maar tegelijkertijd zagen we op onze operationele locaties een aantal corona-uitbraken. Toen hebben we echt een mooi staaltje teamwork gezien van mensen van commerciële en expeditie-afdelingen, die naar de terminals zijn gegaan om de boel maar open te houden. Gelukkig konden we de uitbraken snel inkapselen en waren de mensen na twee weken terug. Maar het eindresultaat is wel, dat we voor het eerst in onze zestigjarige historie een negatief resultaat hebben geboekt.

Waar waren die corona-uitbraken?

Dat speelde met name in India, waar we zeventien kantoren hebben met zo’n 170 medewerkers. De dingen werken daar nu eenmaal anders dan in Nederland. We hebben voor veel werknemers en hun familieleden ziekenhuisbedden geregeld en op alle kantoren voor zuurstoftanks gezorgd.

Een van de onverwachte gevolgen van corona is de ongekende hausse in het containervervoer. Hoe beïnvloedt die Broekman?

Behoorlijk. Aan de ene kant hebben we groei in het aantal zendingen, maar aan de andere kant kost het veel meer moeite om die af te handelen. De klanten boeken niet meer direct bij de carriers, want die hebben geen plek. Ze komen daardoor terug bij het logistieke reisbureau, de expediteur. Dus we zien een behoorlijke groei in het aantal containers, maar we moeten er ook veel meer tijd in steken en we mogen ook nog eens uitleggen waarom klanten torenhoge tarieven moeten betalen voor een verminderde service.

Profiteert Broekman als expediteur mee van die hoge tarieven?

Ja, maar ik verwacht dat dit slechts tijdelijk is. Sommige klanten onderzoeken nu of ze een deel van de productie naar Europa kunnen verleggen, nearshoring dus, bijvoorbeeld naar Polen of Tsjechië. Ze hebben daarover nog geen beslissingen genomen, maar we zijn wel met een aantal klanten concreet aan het onderzoeken hoe we dat kunnen doen. Dat is ook logisch. Als de prijs met een factor zes tot tien toeneemt en de service in dezelfde mate afneemt, ga je zoek naar andere oplossingen.

Hoe gaat dit jaar tot nu toe?

Dit jaar ziet er een stuk beter uit. We zien dat door groei bij bestaande klanten enerzijds, anderzijds hebben we besloten om toch behoorlijk te snijden in de kosten om volgende stappen te kunnen maken.

Om welke activiteiten gaat dat?

Nou ja, de divisie warehousing en distribution heeft eigenlijk iets te lang in een te groot pak geleefd. Dus we hebben besloten om het aantal vierkante meters af te slanken, met name in Antwerpen en Rotterdam. Tegelijkertijd investeren we met onze klanten in nieuwe activiteiten. Je kan niet krimpen naar succes.

Broekman staat als logistieke dienstverlener net in de Nederlandse top-20. Bent u daar tevreden mee?

Ja hoor, we hoeven niet zo nodig de grootste te zijn. Waar het om gaat, is dat je de dingen die je doet goed doet. Daarom specialiseren we ons ook op een beperkt aantal segmenten, zoals chemicaliën.

Dat past ook in onze structuur met drie divisies. Voor de sector oude en nieuwe energie hebben we de breakbulksector met de heavy lift terminal in Rotterdam. Voor de verpakte chemie hebben we locaties in Rotterdam, Antwerpen en Venlo en voor de assemblage van bouwmachines hebben we een productiecentrum in Born bij Nedcar. Juist dankzij die assets zijn we als expediteur sterk in een aantal niches. Vandaar dat die structuur zo sterk is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding