Dit cijfer meldt VesselsValue, dat wekelijks congestiecijfers publiceert. Het totale aantal van 427 wachtende schepen ligt volgens de dataleverancier 14% hoger dan een week eerder. Gezamenlijk hebben ze een capaciteit van bijna drie miljoen teu.

Het meest nijpend zijn de problemen bij Chinese havens. Zo lagen er volgens VesselsValue bij het Chinese havenpaar Ningbo/Zhoushan ruim zeventig schepen op afhandeling te wachten, bijna 50% meer een een week eerder.

Tyfoon

Een andere datalevererancier, eeSea, telde zelfs 170 wachtende schepen bij Shanghai en Ningbo samen. Die opstopping is voor een belangrijke deel het gevolg van de tyfoon Chanthu, die eerder deze maand door de regio trok en de containerterminals stil legde.

Ook problematisch is de situatie bij Los Angeles/Long  Beach, waar de wachtrij was aangegroeid tot bijna zeventig schepen. Een aantal daarvan moet noodgedwongen buiten de reguliere ankerplaatsen wachten omdat die vol zijn.

Wachttijd Rotterdam

Intussen luidt binnenvaart operator Contargo de noodklok over de situatie in de Rotterdamse haven. Volgens het bedrijf was de gemiddelde wachttijd voor de binnenvaart eind vorige week opgelopen tot 163 uur. Het gaat daarbij om de periode tussen het moment dat een aanvraag tot afhandeling wordt ingediend en het tijdstip dat een schip terecht kan.

Contargo neemt specifiek de situatie bij Rotterdam World Gateway op de Maasvlakte op de korrel. Volgens het bedrijf hebben daar de afgelopen twee weken elf schepen, die samen goed waren voor 1700 containers, vertraging opgelopen. Een deel van de voor export bestemde containers mist daardoor de geplande afvaart en moet daardoor worden ‘doorgerold’ naar het volgende schip, betoogt het bedrijf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding