CTW is de enige Duitse containerterminal die direct aan diep water ligt. De resterende 70% van de aandelen is in handen van de overslaggroep Eurogate uit Bremen. Dat impliceert dat de Duitse rederij het aandelenpakket overneemt van de huidige aandeelhouder Maersk.

In een tweeregelig persbericht noemt Hapag de naam Maersk niet. Evenmin zegt de rederij iets over beweegreden voor de acquisitie, maar het ligt voor de hand dat ze zich daarmee wil verzekeren van toegang tot diep water. In de Duitse pers wordt gespeculeerd dat de stap van Hapag op termijn tot ladingverlies voor Hamburg kan leiden. De rederij heeft een serie nieuwe schepen met een capaciteit van bijna 24.000 teu in bestelling, die tussen Europa en Azië gaan varen. Die kunnen Hamburg niet vol beladen bereiken, maar Wilhelmshaven wel.

Drie miljoen teu

De 130 hectare grote containerterminal is een kleine tien jaar geleden in bedrijf genomen en heeft op papier een capaciteit van bijna drie miljoen teu, maar al sinds de opening blijft de overslag schommelen rond een half miljoen teu per jaar. Om die reden zijn er van de oorspronkelijk geplande zestien kadekranen slechts acht geplaatst. De terminal is het belangrijkste onderdeel van de zogenoemde Jade Weser Port, een 300 hectare groot havengebied vlakbij de monding van de Weser.

Omdat er in de directe omgeving van Wilhelmshaven weinig industrie zit en door de grotere afstand tot het achterland dan Hamburg en Bremen is de overslag tot nu toe achtergebleven bij de verwachtingen. Met de instap van Hapag, dat met onder meer ONE en Yang Ming lid is van The Alliance, kan daar verandering in komen.

De Duitse tv-zender NDR meldt dat Hapags raad van commissarissen twee weken geleden al groen licht heeft gegeven voor de participatie. Daarin is ook de stad Hamburg vertegenwoordigd, die een belang van 14% in de containerrederij heeft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding