Dit heeft directeur milieuzaken Eric van der Schans van Havenbedrijf Rotterdam tegenover deze krant gezegd. Volgens hem zien de twee partijen van het voornemen af als gevolg van nieuwe regelgeving, die bepaalt dat het effect van stikstofuitstoot verder dan 25 kilometer niet meer altijd in de vergunning hoeft te worden meegenomen.

‘Omdat de afstand tussen Rotterdam en Nieuwkoop groter is, kunnen we elkaar helaas niet meer helpen’, aldus Van der Schans. Volgens hem hebben de gesprekken wel geleid tot meer begrip over en weer voor elkaars positie en hebben die bijgedragen aan het versnellingsprogramma van onder meer VNO-NCW om uit de stikstofcrisis te komen.

Niet veel ruimte

Het leasen van Nieuwkoopse stikstofrechten had Rotterdam overigens niet veel ruimte opgeleverd, omdat daar maar weinig stikstof uit het havengebied neerslaat. Het idee werd eind vorig jaar geopperd door een groep melkveehouders rond de Nieuwkoopse Plassen.

In een interview in NT zegt Van der Schans dat het Rotterdam havengebied al ‘een tiental’ projecten misloopt als gevolg van de stikstofcrisis. Volgens hem zitten daar investeringen van meer dan een miljard euro bij. Wel is hij positief over de gesprekken met het kabinet om uit de crisis te komen, maar hij schat dat het nog zeker een half jaar gaat duren om tot resultaat te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding