Daarmee lijkt de haven, die goed is voor ruim een derde van de totale Britse containeroverslag, het nieuwste probleemgeval te zijn in de wereldwijde congestiegolf die de wereld al bijna een jaar lang overspoelt. Volgens Britse media is de gemiddelde afhandelingstijd van een container in de haven de afgelopen weken verdubbeld tot tien dagen.

De vertragingen waren voor Maersk aanleiding om klanten te vragen om retour-containers naar andere havens te sturen. ‘Helaas kunnen we vanwege het grote aantal lege containers op de terminal in Felixstowe geen lege retourzendingen accepteren’, schreef Maersk in een circulaire aan zijn klanten.

Lossing stilgelegd

Lars Mikael Jensen van Maersk heeft tegen de Financial Times gezegd dat Felixstowe qua afhandelingstijd momenteel een van de slechtst scorende havens ter wereld is. ‘We hebben de afhandeling van een schip stil moeten leggen omdat er geen plek meer was om de containers neer te zetten’, zei hij. Volgens hem is daarop besloten om een aantal grote schepen naar andere Europese havens af te leiden en de containers met feederschepen naar Britse havens te vervoeren.

De problemen in de Britse kusthaven werken ook door in andere havens in het Verenigd Koninkrijk. ‘Na de aanname-stop van lege containers in Felixstowe zagen we een grote piek in de aanvoer van empties bij de London Gateway-terminal, waardoor die de poort ook tijdelijk heeft moeten sluiten’, aldus de Deense rederij.

Het probleem wordt verergerd doordat het chauffeurstekort samenvalt met de jaarlijkse piekaanvoer van de voorraden voor de kerstverkopen. Een woordvoerder van Port of Felixstowe heeft verklaard dat importcontainers na aankomst ‘binnen enkele minuten worden’ ingeklaard, maar dat op de meeste dagen meer dan duizend boekingen van wegvervoerders ongebruikt blijven.

Chinese havens

Intussen loopt de gemiddelde vertraging in het vervoer tussen Azië en Europa steeds verder op. ShippingWatch meldt op basis van een analyse van Alphaliner dat containerschepen gemiddeld achttien dagen achter liggen op schema wanneer ze uit Europa in China aankomen.  Het Franse bureau concludeert dit op basis van een analyse van de aankomsten van schepen van de drie grote containerallianties in China in week 41.

Volgens het bureau was de gemiddelde vertraging over een rondreis (China-Europa-China) zelfs 54 dagen, doordat ook veel Chinese havens met zware vertragingen kampen. De analisten hebben berekend dat er 44 schepen van meer dan 14.000 teu nodig zijn om die verloren capaciteit te compenseren.

De gemiddelde vertragingsperiode varieert aanzienlijk tussen de drie allianties. Schepen van Ocean Alliance lopen gemiddeld ‘slechts’ een week achter op schema. Bij 2M is dat met gemiddeld ruim negentien dagen meer dan twee keer zo veel. The Alliance scoort volgens Alphaliner met een gemiddelde vertraging van 35 dagen veruit het slechtst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding