Inzet zijn daarbij onder meer de vergoedingen die het havenbedrijf betaalt voor de 14 wacht-en aanlegplekken voor zogeheten kegelschepen (tankers met gevaarlijke lading), die deels in de wateren van ADM liggen. Daarover is al in 2015 een juridisch geschil ontstaan tussen Chidda Vastgoed, de vorige eigenaar van de ADM-terrein, en het havenbedrijf.

Volgens het vastgoedbedrijf was de vergoeding die het Havenbedrijf voor het gebruik van het water betaalde te laag. Dat leidde uiteindelijk tot een rechtszaak waarbij de rechter het geschil doorverwees naar mediation. Lopende de uitkomst van dat traject heeft het havenbedrijf de betalingen opgeschort, aldus het havenbedrijf.

Beelen eist verder een schadevergoeding (47 miljoen euro) omdat het water rond de oude droogdokmaatschappij niet zou zijn uitgebaggerd en het havenbedrijf toeliet dat het terrein jarenlang werd bezet door krakers. Daardoor kon het gebied niet worden ontwikkeld.

Probleem

Het havenbedrijf heeft op 7 oktober van dit jaar de laatste kegelschepen weggehaald uit de wateren van ADM nadat Beelen had gedreigd die te zullen verwijderen. Het havenbedrijf zit nu wel met een groot probleem, omdat er in de gehele Amsterdamse haven in totaal maar veertig wachtplaatsen zijn voor de tankers, waarvan nu een derde is weggevallen.

Het zoekt dan ook naar mogelijkheden om zo snel mogelijk weer gebruik te maken van de aanlegsteigers bij het ADM-terrein. Daar is al een rechtszaak voor aangespannen om tenminste weer gebruik te maken voor acht ligplaatsen bij het ADM-terrein, blijkt uit een brief van havenwethouder Victor Everhardt (D66) aan de gemeenteraad.

Het grotendeels braakliggende ADM-terrein in de Amsterdamse haven is onlangs voor een bedrag van 86 miljoen euro overgenomen door de voormalige sloopkoning Wim Beelen (46).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding