Volgens topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) illustreren de kwartaalcijfers dat de economie de ingeslagen weg omhoog voortzet. ‘Vorig jaar zat de hele wereld in lockdown. Nu draaien fabrieken, ondernemingen en logistiek weer op volle toeren om aan de vraag te voldoen. De mate waarin de groei doorzet, is echter mede afhankelijk van het tempo waarin nijpende schaarste in sommige schakels van de logistieke keten kan worden verminderd’, zegt hij in een referentie naar de containermarkt.

Over de eerste negen maanden kwam de overslag uit op 350,1 miljoen ton, 8,6% meer dan in 2020. Nagenoeg alle segmenten lieten groei zien. Uitschieters zijn de overslag van steenkool (+48%, 17,4 miljoen ton), ijzererts en schroot (+42%, 22,9 miljoen ton), en minerale olieproducten (+13,5%, 48,4 miljoen ton).

De containeroverslag groeide in eenheden met bijna 8% tot 11,5 miljoen teu en in gewicht met 4% tot 116,9 miljoen ton. Volgens HbR ‘besteden consumenten volop en herstelt de economie van de coronadip in 2020 met volumes die hoger liggen dan in 2019’.

Daling gemiddelde gewicht

Dat de overslag in aantallen harder groeide dan in tonnen komt volgens HbR vooral door de sterke daling van het gemiddelde gewicht van volle containers. De havenbeheerder signaleert dat het transport van relatief zware goederen met lage waarde is afgenomen als gevolg van de prijsexplosie op de containermarkt. Dit effect is het sterkst bij exportcontainers, maar is ook bij import merkbaar.

Nat massagoed, in tonnen gemeten het grootste segment, liet ten opzichte van de eerste drie kwartalen vorig jaar een stijging zien van 6,4% naar 152,1 miljoen ton. De overslag van ruwe olie (+3 miljoen ton) en olieproducten (+5,7 miljoen ton) groeide flink. Binnen de olieproducten lieten vooral stookolie, gasolie en nafta groei zien.

De overslag van van droog massagoed steeg in deze periode met ruim 27% tot 58,2 miljoen ton. De staalproductie is na de dip van vorig jaar weer weer sterk toegenomen. Dat had ook impact op de overslag van cokeskolen, maar ook de vraag naar kolen voor energieproductie nam sterk toe, aldus HbR. Alleen de overslag van agrarisch bulk nam fors af, met bijna 13% tot net geen zeven miljoen ton.

De overslag van ro/ro-lading groeide met 5,2% ten opzichte van 2020. Volgens de havenbeheerder was de negatieve invloed van de Brexit alleen in de eerste maanden van het jaar merkbaar vanwege hoge voorraadniveaus. In het tweede en derde kwartaal lagen de volumes weer boven die van voor de Brexit en corona.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding