Vooralsnog blijft de concrete uitvoering ervan erg vaag. De samenwerking moet ‘de laatste barrières en leemtes wegnemen in de aanloop naar de effectieve opstart van groene productie, het opzetten van de logistieke keten tussen de continenten en de logistiek in de Belgische zeehavens en hun hinterland’.

Waterstofeconomie

Toch is al duidelijk dat beide havens een belangrijke concrete rol willen spelen in de toekomstige waterstofeconomie. Zo is Antwerpen nu al Europa’s grootste haven qua omvang en geïntegreerde chemische clusteractiviteiten. Zeebrugge is al de belangrijkste Belgische lng-hub en offshore-windenergiecentrale. Ze beschouwen Chili als de belangrijkste potentiële exporteur van ‘groene’ moleculen. Dit land streeft ernaar tegen 2030 de goedkoopste groene waterstof te produceren en tegen 2040 tot de top 3 van exporteurs van groene waterstof te behoren.

‘De groene waterstof die de komende jaren in Chili wordt geproduceerd, zal in de eerste plaats worden gebruikt voor binnenlands verbruik, maar er zijn concrete plannen om de groene waterstof ook naar andere delen van de wereld te exporteren’, zegt Dirk De fauw, burgemeester van Brugge.

‘Zeebrugge zou daarbij de draaischijf worden voor de levering van groene waterstof in West-Europa. Dit werd al uitvoerig besproken tijdens de fusieonderhandelingen met de haven van Antwerpen.’ Voor toekomstige operationele aspecten engageert alvast Engie zich, als partner in de Waterstofimportcoalitie met een lange historische aanwezigheid in beide landen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement