Het Deense bedrijf, onderdeel van Maersk, is daarover een overeenkomst aangegaan met de Kroatische groep Enna. Ze hebben onder de naam Rijeka Gateway een joint venture gevormd, waarin APMT 51% heeft en Enna 49%. De eerste fase moet medio 2025 operationeel zijn.

In die eerste fase krijgt de faciliteit één ligplaats met een lengte van 400 meter en drie kadekranen voor schepen tot 24.000 teu. De Kroatische haven meldt zich daarmee tot de selecte groep van havens in de Middellandse Zee, die de allergrootste containerschepen kunnen bedienen.

Volgens APMT heeft Rijeka al een goede spoorverbinding met het achterland en wordt de spoorinfrastructuur de komende jaren uitgebreid. Volgens CEO Morten Engelsstoft kan Rijeka Gateway uitgroeien tot een belangrijke plek op de logistieke havenkaart, niet alleen voor Kroatië, maar ook voor de bredere regio Centraal-Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding