Havenbedrijf Rotterdam: ‘Congestie houdt tot in 2022 aan’

Verblijftijd loopt op

Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat de congestieproblemen in de containervaart tot in 2022 blijven aanhouden.

Dat zei commercieel directeur Emile Hoogsteden donderdag in een online persconferentie. ‘We zetten alle zeilen bij om de containerstroom te verwerken, maar het kost tijd om de overslagcapaciteit op te voeren’, aldus Hoogsteden. Hij wees erop dat de Rotterdamse haven een programma in uitvoering heeft om ligplaatsen te verdiepen en nieuwe overslagkades aan te leggen.

Verblijftijd opgelopen

Volgens directeur Containers Hans Nagtegaal van het het Havenbedrijf is het grootste probleem dat de gemiddelde verblijftijd van de containers op de terminals, de dwell time, sterk is opgelopen, van vier tot zeven dagen. ‘Dat betekent in feite dat de capaciteit van terminals wordt gehalveerd. Tegelijkertijd zien we nauwelijks of geen wachtende schepen voor de ingang van de Rotterdamse haven’, aldus Nagtegaal.

Beiden benadrukten dat partijen in de aanvoerketen meer met elkaar moeten samenwerken en informatie moeten delen. ‘Partijen wijzen naar elkaar, dat helpt niet. We zitten in een uitdagende situatie en het is de vraag hoe we daar mee om gaan’, zei Nagtegaal.

Hoogsteden wees erop dat het behandelde volume dit jaar nauwelijks boven dat van 2019 ligt, toen er geen congestieproblemen waren. ‘We kijken naar een vreemde puzzle. We werken hard aan oplossingen en moeten het hebben van meer  digitalisering en transparantie. Er is geen eenvoudige oplossing, we moeten samenwerken’, aldus Hoogsteden.

Nexlogic

Terzijde zei hij dat planningssysteem Nextlogic voor de binnenvaart, waar al jaren aan gewerkt wordt, inmiddels functioneert. Volgens hem maken er op dit moment vijf operators en drie terminals gebruik van en zijn er zo’n duizend afvaarten ingepland. ‘Dat werkt goed en we kijken nu hoe we verder gaan. Ik verwacht dat we het aantal deelnemers binnenkort kunnen uitbreiden en dat Nextlogic begin volgend jaar volledig functioneert’, aldus Hoogsteden.

Tot nu toe heeft de binnenvaart volgens de twee in het achterlandvervoer het meest te lijden onder de congestieproblemen. Die heeft een deel van het volume zien verschuiven naar het wegvervoer. Het aandeel van het spoor is stabiel gebleven en het aantal vervoerde containers is meegegroeid met de overslagstijging van 8% in de haven.

Belangrijkste oorzaak van de huidige problematiek is volgens de twee de sterk afgenomen betrouwbaarheid van de lijnvaart, de schedule reliability.  Volgens Hoogsteden doen de rederijen er alles aan om die te verbeteren. ‘Ze verdienen nu enorm veel geld, maar ze voelen ook de druk van klanten. Ze willen ook graag terug naar een normale situatie, waarin ze een gezonde winst kunnen maken’, zei hij.

Hoe gaat de logistieke en verladende sector om met de aanhoudende problemen in de containervaart? Kom op 9 december naar het jaarlijkse Havendebat Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Havenbedrijf Rotterdam: ‘Congestie houdt tot in 2022 aan’ | NT

Havenbedrijf Rotterdam: ‘Congestie houdt tot in 2022 aan’

Verblijftijd loopt op

Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat de congestieproblemen in de containervaart tot in 2022 blijven aanhouden.

Dat zei commercieel directeur Emile Hoogsteden donderdag in een online persconferentie. ‘We zetten alle zeilen bij om de containerstroom te verwerken, maar het kost tijd om de overslagcapaciteit op te voeren’, aldus Hoogsteden. Hij wees erop dat de Rotterdamse haven een programma in uitvoering heeft om ligplaatsen te verdiepen en nieuwe overslagkades aan te leggen.

Verblijftijd opgelopen

Volgens directeur Containers Hans Nagtegaal van het het Havenbedrijf is het grootste probleem dat de gemiddelde verblijftijd van de containers op de terminals, de dwell time, sterk is opgelopen, van vier tot zeven dagen. ‘Dat betekent in feite dat de capaciteit van terminals wordt gehalveerd. Tegelijkertijd zien we nauwelijks of geen wachtende schepen voor de ingang van de Rotterdamse haven’, aldus Nagtegaal.

Beiden benadrukten dat partijen in de aanvoerketen meer met elkaar moeten samenwerken en informatie moeten delen. ‘Partijen wijzen naar elkaar, dat helpt niet. We zitten in een uitdagende situatie en het is de vraag hoe we daar mee om gaan’, zei Nagtegaal.

Hoogsteden wees erop dat het behandelde volume dit jaar nauwelijks boven dat van 2019 ligt, toen er geen congestieproblemen waren. ‘We kijken naar een vreemde puzzle. We werken hard aan oplossingen en moeten het hebben van meer  digitalisering en transparantie. Er is geen eenvoudige oplossing, we moeten samenwerken’, aldus Hoogsteden.

Nexlogic

Terzijde zei hij dat planningssysteem Nextlogic voor de binnenvaart, waar al jaren aan gewerkt wordt, inmiddels functioneert. Volgens hem maken er op dit moment vijf operators en drie terminals gebruik van en zijn er zo’n duizend afvaarten ingepland. ‘Dat werkt goed en we kijken nu hoe we verder gaan. Ik verwacht dat we het aantal deelnemers binnenkort kunnen uitbreiden en dat Nextlogic begin volgend jaar volledig functioneert’, aldus Hoogsteden.

Tot nu toe heeft de binnenvaart volgens de twee in het achterlandvervoer het meest te lijden onder de congestieproblemen. Die heeft een deel van het volume zien verschuiven naar het wegvervoer. Het aandeel van het spoor is stabiel gebleven en het aantal vervoerde containers is meegegroeid met de overslagstijging van 8% in de haven.

Belangrijkste oorzaak van de huidige problematiek is volgens de twee de sterk afgenomen betrouwbaarheid van de lijnvaart, de schedule reliability.  Volgens Hoogsteden doen de rederijen er alles aan om die te verbeteren. ‘Ze verdienen nu enorm veel geld, maar ze voelen ook de druk van klanten. Ze willen ook graag terug naar een normale situatie, waarin ze een gezonde winst kunnen maken’, zei hij.

Hoe gaat de logistieke en verladende sector om met de aanhoudende problemen in de containervaart? Kom op 9 december naar het jaarlijkse Havendebat Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding