Daarmee blijft het herstel van de Duitse haven achter bij dat van Rotterdam en Antwerpen. De Nederlandse haven noteerde in eerste negen maanden van het jaar 8,6% groei tot 350 miljoen ton, de Belgische haven pluste 5% en kwam uit op 179 miljoen ton.
Daarmee zat Antwerpen weer op het niveau van het pre-coronajaar 2019, terwijl Rotterdam daar nog iets onder zat. Ook Hamburg is nog niet terug op het oude niveau. Zowel de totale overslag als de containeroverslag lagen in de eerste drie kwartalen nog onder het niveau van 2019.
Spoorvervoer groeit sterk
Hafen Hamburg Marketing (HHM), dat de cijfers publiceert, legt in het kwartaalbericht sterk de nadruk op het spoorvervoer, dat een forse groei laat zien. In de eerste drie kwartalen werd 2,1 miljoen teu per spoor aan- en afgevoerd, ruim 8% meer dan vorig jaar. Volgens HMM heeft Hamburg daarmee zijn positie als grootste spoorhaven van Europa verstevigd.
De dienst stelt verder dat de verdieping van de vaarweg in de Elbe zijn vruchten begint af te werpen. Het aantal schepen van meer dan 18.000 teu dat de Duitse haven aandeed, groeide met 20% tot 163 stuks. ‘We bieden grote schepen nu betere vaar- en aankomst-condities op de Elbe. Dat brengt ons in een veel betere positie in vergelijking met concurrerende havens’, aldus HHM.
Die gaat er van uit dat de containermarkt ook de rest van het jaar ‘volatiel’ zal blijven. ‘Vertraagde scheepsaankomsten plus uitgestelde leveringen treffen ook de havens. De problemen zullen duidelijk zichtbaar blijven blijven op het raakvlak van land en zee. Hoewel we 24/7 service bieden, blijft het voor de terminals lastig om schepen snel af te handelen’, aldus Ingo Egloff van HHM.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?