Duits HHLA en Eurogate praten (alweer) over samenwerking

Hamburg

De Duitse containerstuwadoors Eurogate uit Bremen en Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) praten weer over samenwerking.

CEO Angela Titzrath van de Hamburgse groep heeft in antwoord op geruchten in de Duitse media over een fusie bevestigd dat er aan intentieverklaring wordt gewerkt. Ze denkt dat het ‘met de goede wil van betrokkenen’ mogelijk is om die in de komende weken te ondertekenen.

De twee grootste Duitse containerbedrijven praten al jaren over een fusie of een andere vorm van samenwerking. Zo meldde HHLA begin vorig jaar dat ‘de mogelijkheden voor een nauwere samenwerking in de containermarkt in de Duitse Bocht’ werden onderzocht. Ook in 2017 zei Titzrath al dat ze open stond voor gesprekken over een samenwerking.

Opmerkelijk

Opmerkelijk was een verklaring van de Duitse ‘transportbaron’ Klaus-Michael Kühne van enkele maanden geleden. Hij zei in de Deutsche Verkehrs-Zeitung dat de twee bedrijven zo snel mogelijk zouden moeten fuseren en dat hij bereid is daarin financieel te participeren. De terminal van Eurogate in Wilhelmshaven, die bijna direct aan zee ligt, speelt daarin een belangrijke rol. Volgens Kühne kiezen rederijen steeds meer voor terminals direct aan de kust.

In Duitse media wordt steevast de concurrentie uit Rotterdam en Antwerpen als beweegreden genoemd. Het idee is dat de twee samen sterker staan tegen de mededingers uit de Benelux-havens. Hamburg was lange tijd na Rotterdam de tweede containerhaven van Europa, maar heeft in de financiële crisis van 2008/2009 veel terrein verloren en is door Antwerpen ver voorbijgestreefd.

Eurogate heeft in Bremerhaven drie terminals en in Hamburg en Wilhelmshaven elk één. Die hebben samen een capaciteit van zo’n veertien miljoen teu per jaar. HHLA heeft drie terminals in Hamburg en verwerkt, inclusief terminals in Tallinn en  Odessa, jaarlijks zo’n zeven miljoen teu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Duits HHLA en Eurogate praten (alweer) over samenwerking | NT

Duits HHLA en Eurogate praten (alweer) over samenwerking

Hamburg

De Duitse containerstuwadoors Eurogate uit Bremen en Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) praten weer over samenwerking.

CEO Angela Titzrath van de Hamburgse groep heeft in antwoord op geruchten in de Duitse media over een fusie bevestigd dat er aan intentieverklaring wordt gewerkt. Ze denkt dat het ‘met de goede wil van betrokkenen’ mogelijk is om die in de komende weken te ondertekenen.

De twee grootste Duitse containerbedrijven praten al jaren over een fusie of een andere vorm van samenwerking. Zo meldde HHLA begin vorig jaar dat ‘de mogelijkheden voor een nauwere samenwerking in de containermarkt in de Duitse Bocht’ werden onderzocht. Ook in 2017 zei Titzrath al dat ze open stond voor gesprekken over een samenwerking.

Opmerkelijk

Opmerkelijk was een verklaring van de Duitse ‘transportbaron’ Klaus-Michael Kühne van enkele maanden geleden. Hij zei in de Deutsche Verkehrs-Zeitung dat de twee bedrijven zo snel mogelijk zouden moeten fuseren en dat hij bereid is daarin financieel te participeren. De terminal van Eurogate in Wilhelmshaven, die bijna direct aan zee ligt, speelt daarin een belangrijke rol. Volgens Kühne kiezen rederijen steeds meer voor terminals direct aan de kust.

In Duitse media wordt steevast de concurrentie uit Rotterdam en Antwerpen als beweegreden genoemd. Het idee is dat de twee samen sterker staan tegen de mededingers uit de Benelux-havens. Hamburg was lange tijd na Rotterdam de tweede containerhaven van Europa, maar heeft in de financiële crisis van 2008/2009 veel terrein verloren en is door Antwerpen ver voorbijgestreefd.

Eurogate heeft in Bremerhaven drie terminals en in Hamburg en Wilhelmshaven elk één. Die hebben samen een capaciteit van zo’n veertien miljoen teu per jaar. HHLA heeft drie terminals in Hamburg en verwerkt, inclusief terminals in Tallinn en  Odessa, jaarlijks zo’n zeven miljoen teu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding