Bij uw aantreden in augustus zei de stad Duisburg, eigenaar van het havenbedrijf, dat er een nieuwe wind gaat waaien bij Duisport én dat er wordt ingezet op continuïteit. Dat lijkt een beetje in tegenspraak met elkaar?

Het betekent dat we de grote lijnen van de internationalisering onder Staake zullen continueren, zoals de uitbouw van de activiteiten in de haven van Triest en van het Railport-project in Istanboel. Wij zetten die buitenlandstrategie voort omdat je, wil je interna­tionaal in de transportketen een rol spelen, in een of andere vorm over de grens actief moet zijn. De frisse wind heeft meer betrekking op het feit dat mijn voorganger en ik verschillend denken over hoe een onderneming intern en extern moet worden geleid. Ik wil Duisport met een team aansturen, en daarbij staat de kernactiviteit van onze haven voorop. De lokale problemen aan de grens met Urumtschi of Małaszewicze zijn belangrijk, maar wij moeten allereerst hier ter plekke oplossingen vinden, zoals voor de infrastructuur in Duisburg-Ruhrort, Duisburg-Meiderich en Duisburg-Rheinhausen. Dat is voor het succes van ons havenbedrijf beslissend.

Dus meer focus op de binnenvaart en de haven als draaischijf in de Europese logistiek?

Ik zou het breder willen trekken. We hebben hier niet alleen te maken met binnenvaart, maar ook met het spoorvervoer. Het is geen geheim dat railvervoer in Duisburg net zo belangrijk is geworden als de binnenvaart. Dat heeft vooral te maken met het China-transport over de Nieuwe Zijderoute. Daar zetten wij verder op in als Duisport, maar wij hebben in onze haven ook te maken met een verandering in ons traditioneel ladingaanbod door de kolen-exit. Dit jaar slaan we op het water nog maar 2 miljoen ton aan kolen over, en dat daalt elk jaar verder door de energietransitie. Als havenbedrijf moeten wij nieuwe overslagcondities scheppen om aantrekkelijk te blijven als energiehaven.

Hoe?

In feite zijn we daar al mee begonnen. Het koleneiland is eind vorig jaar gesloten, na een historie van 113 jaar. Daar ontstaat nu Duisburg Gateway Terminal, de grootste containerterminal in het achterland. Duisport en Cosco hebben daarin ieder een belang van 30%, terwijl Hupac en HTS deelnemen met elk 20%. Wij willen de kansen die de energietransitie biedt, beter benutten. Waterstof is daarbij een belangrijk onderwerp. Of het nu grijs of groen is, maakt mij niets uit. Ook ammoniak en vloeibaar CO2 speelt in onze overwegingen een rol. Wij kunnen als Duitsland niet alles zelf produceren, maar moeten het grotendeels aanvoeren. Daarbij zie ik aanzienlijke mogelijkheden voor de binnenvaart en het spoor in Duisburg. Doel is om voor de industrie in Noordrijn-Westfalen de energiedraaischijf te blijven. Wij moeten voor die nieuwe energiedragers als haven de juiste condities scheppen.

Is er wel genoeg ruimte in Duisburg voor die nieuwe rol?

Ja. Ik heb in de eerste weken na mijn komst al het gesprek gezocht met partijen hier die nog over terreinen beschikken. Die ruimte hoeft ook niet direct aan de waterkant in de haven te liggen. De bereidheid onder bedrijven was groot om met ons te kijken naar mogelijke verhuizing naar een kleiner perceel, als we maar goede alternatieven bieden. Dat biedt dan weer kansen aan nieuwe partijen om op de vrijgekomen grote arealen met een nieuwe groene bestemming activiteiten te ontwikkelen.

De energietransitie betekent ook minder droge bulk, zoals kolen, en juist meer tankschepen. Welke gevolgen heeft dat voor de inrichting van de kades in de haven?

We zullen die zeker anders moeten inrichten. Minder kranen voor bulkoverslag en meer speciale steigers voor tankschepen. Die hebben als voordeel dat ze veel minder ruimte in beslag nemen. Ook daar pakken wij eigenlijk winst.

Hoe staat het met de ontwikkeling van de nieuwe arealen voor de logistiek? Logport VI wordt nu opgeleverd. Wat dan?

Logport VI in Walsum is al geheel volgeboekt. De eerste grote klant, DSV, begint daar in december met de distributie. Voor Maersk, de tweede klant, is de bouwvergunning aangevraagd. De trimodale containerterminal in Walsum wordt in januari geopend. Duisport is al bezig met de ontwikkeling van Logport VII. Wij kijken in dat kader naar gebieden in Oberhausen en Kamp-Lintfort. Dat zijn bestaande ontwikkelingen waaraan we als Duisport kunnen deelnemen. De vraag uit de transportmarkt naar een plek in Duisburg wordt steeds groter, maar het boeit mij niet als wij de nieuwe terreinen buiten onze gemeentegrenzen ontwikkelen. Ik sta open voor alle mogelijke participaties in de regio, bijvoorbeeld in een bestaand project in Dortmund.

Dit interview verscheen eerder in de DVZ.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding