De komende weken worden er door de twee diensten testen uitgevoerd met de splinternieuwe zeesluis, dat zich met zijn lengte van 500 meter en breedte van 70 meter de grootste zeesluis van de wereld mag noemen.

‘Je kunt je voorstellen dat we hebben uitgekeken naar dit moment. En het verliep gesmeerd’, zegt Vletterlieden-voorzitter Mark Emmelot tegen Amports. De testen zullen de komende weken worden voortgezet met andere schepen en onder andere weersomstandigheden. Zo wordt bekeken ‘of ons nog verrassingen te wachten staan’.

Volgens Port Towage Amsterdam zijn de komende weken belangrijk om ervaringen op te doen ‘omdat we schutten in een compleet nieuwe sluis, waarvan de effecten nog niet geheel bekend zijn’.

Vertragingen

Zeesluis IJmuiden wordt officieel eind januari 2022 in gebruik genomen na een bouwperiode van ruim vijf jaar. Aanvankelijk zou de sluis eind oktober 2019 voor het scheepsverkeer worden opengesteld, maar een groot aantal tegenvallers vertraagden de bouw. Het aannemersconsortium  OpenIJ (BAM-PGGM, VolkerWessels-DIF, Boskalis en Van Oord) leed daardoor een verlies van 210 miljoen euro op het kunstwerk. De totale bouwkosten zijn intussen opgelopen naar zo’n 850 miljoen euro.

De nieuwe zeesluis van Amsterdam (500 x 70 x 18 meter) is net iets groter dan de Kieldrechtsluis (500 x 68 x 17,8 m) in Antwerpen, die in 2016 werd opgeleverd en de grootste zeesluis van de wereld was. Die titel gaat nu naar Amsterdam.

Vastmaken-in-de-zeesluis-liggend

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement