Eerste meldingen van expediteurs die een blauwtje lopen bij Maersk

Maersk Contract vs. Maersk Spot

Maersk gaat verladers in het nieuwe tenderseizoen van 2022 zes soorten standaardcontracten aanbieden, zo heeft de Deense containerrederij aangekondigd. De rederij spreekt in een statement op de eigen website van ‘gedifferentieerde producten die klanten centraal stellen’, maar in de expediteurswereld wordt de mededeling van de machtige Denen gezien als een wolf in schaapskleren. Dat Maersk expediteurs ‘buitenspel’ zou willen gaan zetten, zong al enige tijd rond, en lijkt nu inderdaad handen en voeten te krijgen.

De contracten waarmee in de containervaart tot nu toe is gewerkt, lieten te veel te wensen over, stelt Maersk nu. ‘Individuele klantovereenkomsten hebben langdurig de diepzee contractruimte gedomineerd en veroorzaakten enige verwarring over de algemene voorwaarden, terwijl ze niet in staat waren om aan alle behoeften te voldoen’, aldus de rederij bij de aankondiging van zijn nieuwe strategie voor 2022.

De zes standaard contractvormen die Maersk nu gaat aanbieden, bevatten volgens de rederij wél ‘waar onze klanten naar op zoek zijn’. De zes contractvormen van Maersk Contract worden aangeboden onder de noemers ‘Flat’, ‘Seasonal Preset’, ‘Seasonal Sync’, ‘Block Space’, ‘Flexible’ en ‘Unlimited’.

Bij ‘Flat’ bijvoorbeeld wordt voor de verlader voor een vast aantal containers per vaargebied per week ruimte gereserveerd ‘tegen concurrerende tarieven’, terwijl een ‘Seasonal Preset’-contract is bedoeld voor verladers met logistieke ketens die door seizoensinvloeden te maken hebben met veel pieken en dalen. Verladers mogen bij dit soort contract tot twee weken voor de afvaart het te vervoeren aantal teu nog bijstellen.

Geen standaard prijslijst

Johan Sigsgaard, hoofd Ocean Products van Maersk, stelt in de aankondiging van de nieuwe contractvormen dat de rederij zich niet alleen op de megaverladers richt. De gedifferentieerde contracten zijn volgens hem ook een uitkomst voor kleinere klanten die de laatste tijd een toenemende voorkeur vertonen om less than container loads (LCL) en full container loads (FCL) contractueel te combineren.

Dat Maersk met standaard contractvormen gaat werken, betekent niet dat de klanten ook een standaard prijslijst kunnen raadplegen. ‘Omdat elke klant behoeften heeft die verschillen in schaal en geografische reikwijdte, en ook in productkeuze, zal de prijs afhangen van het individuele contract’, aldus de rederij.

Toen het medio oktober in het transportwereldje begon rond te zingen dat Maersk expeditiebedrijven buitenspel wilde gaan zetten en alleen nog zelf contracten met verladers wilde afsluiten, reageerde de rederij in een statement dat het niet zo’n vaart zal lopen: ‘expediteurs waren, zijn en blijven een van de grootste klantgroepen die we aan boord van onze schepen hebben’. Wel gaf Maersk toe aan ‘een aantal klanten’ te hebben laten weten ‘niet meer in staat te zijn om aan al hun verwachtingen te voldoen, met name op specifieke vaargebieden als Azië-Europa en Azië-Noord-Amerika, waar we last hebben van ongekende congestie en verstoringen’. ‘Online en op de andere ruim veertig beschikbare trajecten’ konden ook deze expediteurs gewoon zaken blijven doen, zo schreef Maersk op dat moment. De Deense reus liet toen al weten ‘te blijven werken aan ons productportfolio om onze klanten in de toekomst beter te kunnen bedienen’.

Die klanten met die verwachtingen waaraan Maersk ‘niet meer in staat is te voldoen’, kunnen nu dus fluiten naar een ‘Maersk Contract’ en zijn voortaan aangewezen op het boeken van lading via ‘Maersk Spot’ als ze toch nog graag meewillen met een Maersk-afvaart. Een normaliter duurdere grap, zeker als de spottarieven het hoge niveau blijven houden waarnaar ze in het coronatijdperk geschoten zijn.

Geen ruimte voor forwarders

Expediteurs hebben recent expliciet te horen gekregen dat er op vrijwel alle vaargebieden geen ruimte meer is voor lading van forwarders, maar dat ze natuurlijk altijd welkom blijven om online ruimte te boeken via ‘Maersk Spot’. Een van die expediteurs is Transitex, dat NT tipte over een mailwisseling die heeft plaatsgevonden met Hamburg Süd, een Maersk-dochter die hetzelfde beleid voert als het Deense moederbedrijf. In de mailwisseling, ingezien door deze krant, worstelt Transitex met een inlogcode om toegang te krijgen tot de Hamburg Süd-diensten en wil Hamburg Süd de klant daar in eerste instantie nog wel mee helpen, totdat de rederij afgelopen week aan Transitex liet weten dat het in verband met de op 1 januari door te voeren ‘strategiewijziging’ bij Hamburg Süd weinig zinvol meer is om nog een account aan te maken. Online boeken via de ‘Spot-tool’ van Maersk blijft ‘uiteraard’ mogelijk, werd Transitex te verstaan gekregen.

Gertjan Meijer van Transitex verbaast zich zeer over het blauwtje dat zijn bedrijf heeft gelopen bij de rederij. ‘Transitex is al groot in Zuid-Europa, Afrika en Latijns Amerika. Per 1 augustus zijn we een kantoor in Rotterdam begonnen, en we wilden graag een login bij de rederijen. Maar het is nu toch echt een feit: Maersk wil ook het liefst van de expediteurs af, maar Hamburg Süd zet het nu zwart op wit.’

Maersk wil ook het liefst van de expediteurs af, maar Hamburg Süd zet het nu zwart op wit.

The Loadstar, het Britse vakblad dat in oktober op basis van anonieme bronnen voor het eerst naar buiten bracht dat Maersk expediteurs buitenspel wilde gaan zetten, liet deze week een expediteur (een Nieuw-Zeelandse) aan het woord met een vergelijkbaar verhaal. Ook die had bij Hamburg Süd nul op het rekest gekregen omdat Maersk en de dochterrederij het in het nieuwe jaar over een andere boeg willen gooien.

Macht over logistieke keten

Scheepvaartdeskundige Lars Jensen van consultancybureau van Vespucci Maritime denkt dat de voorspelbaardere contractvoorwaarden voor sommige verladers een voordeel kunnen zijn, maar door andere zullen worden betreurd als een verlies van flexibiliteit. Het staat volgens Jensen buiten kijf dat Maersk in de huidige marktomstandigheden, waarin de containerrederijen recordwinsten boeken en veel macht over de logistieke keten naar zich toe proberen te trekken, de wind in de zeilen heeft om de nieuwe contractvormen af te dwingen. Maar het is volgens hem nog wel de vraag of de veranderingen een blijvertje zijn als de markt na corona weer tot rust komt.

Een districtmanager van het expeditiebedrijf Expeditors International reageert via Linkedin op Jensens zienswijze met de spreuk: ‘Als een kat met een buik vol melk verkondigt dat melk veilig is, maak ik me zorgen om de koeien’. De Expeditors-man vindt dat de Maersk-plannen geen ‘hervormingen’ zijn maar een klinkklaar ‘bevel’, omdat de markt volgens hem momenteel niet de macht heeft om er ‘nee’ tegen te zeggen. Ruimte voor democratie is er niet in het door de containerreders gedomineerde speelveld, zo betoogt de expediteur, die eraan toevoegt dat ‘de geschiedenis aantoont dat dictators het nooit volhouden’.

Hoe gaat de logistieke en verladende sector om met de aanhoudende problemen in de containervaart? Neem op 9 december deel aan het jaarlijkse Havendebat Rotterdam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Eerste meldingen van expediteurs die een blauwtje lopen bij Maersk | NT

Eerste meldingen van expediteurs die een blauwtje lopen bij Maersk

Maersk Contract vs. Maersk Spot

Maersk gaat verladers in het nieuwe tenderseizoen van 2022 zes soorten standaardcontracten aanbieden, zo heeft de Deense containerrederij aangekondigd. De rederij spreekt in een statement op de eigen website van ‘gedifferentieerde producten die klanten centraal stellen’, maar in de expediteurswereld wordt de mededeling van de machtige Denen gezien als een wolf in schaapskleren. Dat Maersk expediteurs ‘buitenspel’ zou willen gaan zetten, zong al enige tijd rond, en lijkt nu inderdaad handen en voeten te krijgen.

De contracten waarmee in de containervaart tot nu toe is gewerkt, lieten te veel te wensen over, stelt Maersk nu. ‘Individuele klantovereenkomsten hebben langdurig de diepzee contractruimte gedomineerd en veroorzaakten enige verwarring over de algemene voorwaarden, terwijl ze niet in staat waren om aan alle behoeften te voldoen’, aldus de rederij bij de aankondiging van zijn nieuwe strategie voor 2022.

De zes standaard contractvormen die Maersk nu gaat aanbieden, bevatten volgens de rederij wél ‘waar onze klanten naar op zoek zijn’. De zes contractvormen van Maersk Contract worden aangeboden onder de noemers ‘Flat’, ‘Seasonal Preset’, ‘Seasonal Sync’, ‘Block Space’, ‘Flexible’ en ‘Unlimited’.

Bij ‘Flat’ bijvoorbeeld wordt voor de verlader voor een vast aantal containers per vaargebied per week ruimte gereserveerd ‘tegen concurrerende tarieven’, terwijl een ‘Seasonal Preset’-contract is bedoeld voor verladers met logistieke ketens die door seizoensinvloeden te maken hebben met veel pieken en dalen. Verladers mogen bij dit soort contract tot twee weken voor de afvaart het te vervoeren aantal teu nog bijstellen.

Geen standaard prijslijst

Johan Sigsgaard, hoofd Ocean Products van Maersk, stelt in de aankondiging van de nieuwe contractvormen dat de rederij zich niet alleen op de megaverladers richt. De gedifferentieerde contracten zijn volgens hem ook een uitkomst voor kleinere klanten die de laatste tijd een toenemende voorkeur vertonen om less than container loads (LCL) en full container loads (FCL) contractueel te combineren.

Dat Maersk met standaard contractvormen gaat werken, betekent niet dat de klanten ook een standaard prijslijst kunnen raadplegen. ‘Omdat elke klant behoeften heeft die verschillen in schaal en geografische reikwijdte, en ook in productkeuze, zal de prijs afhangen van het individuele contract’, aldus de rederij.

Toen het medio oktober in het transportwereldje begon rond te zingen dat Maersk expeditiebedrijven buitenspel wilde gaan zetten en alleen nog zelf contracten met verladers wilde afsluiten, reageerde de rederij in een statement dat het niet zo’n vaart zal lopen: ‘expediteurs waren, zijn en blijven een van de grootste klantgroepen die we aan boord van onze schepen hebben’. Wel gaf Maersk toe aan ‘een aantal klanten’ te hebben laten weten ‘niet meer in staat te zijn om aan al hun verwachtingen te voldoen, met name op specifieke vaargebieden als Azië-Europa en Azië-Noord-Amerika, waar we last hebben van ongekende congestie en verstoringen’. ‘Online en op de andere ruim veertig beschikbare trajecten’ konden ook deze expediteurs gewoon zaken blijven doen, zo schreef Maersk op dat moment. De Deense reus liet toen al weten ‘te blijven werken aan ons productportfolio om onze klanten in de toekomst beter te kunnen bedienen’.

Die klanten met die verwachtingen waaraan Maersk ‘niet meer in staat is te voldoen’, kunnen nu dus fluiten naar een ‘Maersk Contract’ en zijn voortaan aangewezen op het boeken van lading via ‘Maersk Spot’ als ze toch nog graag meewillen met een Maersk-afvaart. Een normaliter duurdere grap, zeker als de spottarieven het hoge niveau blijven houden waarnaar ze in het coronatijdperk geschoten zijn.

Geen ruimte voor forwarders

Expediteurs hebben recent expliciet te horen gekregen dat er op vrijwel alle vaargebieden geen ruimte meer is voor lading van forwarders, maar dat ze natuurlijk altijd welkom blijven om online ruimte te boeken via ‘Maersk Spot’. Een van die expediteurs is Transitex, dat NT tipte over een mailwisseling die heeft plaatsgevonden met Hamburg Süd, een Maersk-dochter die hetzelfde beleid voert als het Deense moederbedrijf. In de mailwisseling, ingezien door deze krant, worstelt Transitex met een inlogcode om toegang te krijgen tot de Hamburg Süd-diensten en wil Hamburg Süd de klant daar in eerste instantie nog wel mee helpen, totdat de rederij afgelopen week aan Transitex liet weten dat het in verband met de op 1 januari door te voeren ‘strategiewijziging’ bij Hamburg Süd weinig zinvol meer is om nog een account aan te maken. Online boeken via de ‘Spot-tool’ van Maersk blijft ‘uiteraard’ mogelijk, werd Transitex te verstaan gekregen.

Gertjan Meijer van Transitex verbaast zich zeer over het blauwtje dat zijn bedrijf heeft gelopen bij de rederij. ‘Transitex is al groot in Zuid-Europa, Afrika en Latijns Amerika. Per 1 augustus zijn we een kantoor in Rotterdam begonnen, en we wilden graag een login bij de rederijen. Maar het is nu toch echt een feit: Maersk wil ook het liefst van de expediteurs af, maar Hamburg Süd zet het nu zwart op wit.’

Maersk wil ook het liefst van de expediteurs af, maar Hamburg Süd zet het nu zwart op wit.

The Loadstar, het Britse vakblad dat in oktober op basis van anonieme bronnen voor het eerst naar buiten bracht dat Maersk expediteurs buitenspel wilde gaan zetten, liet deze week een expediteur (een Nieuw-Zeelandse) aan het woord met een vergelijkbaar verhaal. Ook die had bij Hamburg Süd nul op het rekest gekregen omdat Maersk en de dochterrederij het in het nieuwe jaar over een andere boeg willen gooien.

Macht over logistieke keten

Scheepvaartdeskundige Lars Jensen van consultancybureau van Vespucci Maritime denkt dat de voorspelbaardere contractvoorwaarden voor sommige verladers een voordeel kunnen zijn, maar door andere zullen worden betreurd als een verlies van flexibiliteit. Het staat volgens Jensen buiten kijf dat Maersk in de huidige marktomstandigheden, waarin de containerrederijen recordwinsten boeken en veel macht over de logistieke keten naar zich toe proberen te trekken, de wind in de zeilen heeft om de nieuwe contractvormen af te dwingen. Maar het is volgens hem nog wel de vraag of de veranderingen een blijvertje zijn als de markt na corona weer tot rust komt.

Een districtmanager van het expeditiebedrijf Expeditors International reageert via Linkedin op Jensens zienswijze met de spreuk: ‘Als een kat met een buik vol melk verkondigt dat melk veilig is, maak ik me zorgen om de koeien’. De Expeditors-man vindt dat de Maersk-plannen geen ‘hervormingen’ zijn maar een klinkklaar ‘bevel’, omdat de markt volgens hem momenteel niet de macht heeft om er ‘nee’ tegen te zeggen. Ruimte voor democratie is er niet in het door de containerreders gedomineerde speelveld, zo betoogt de expediteur, die eraan toevoegt dat ‘de geschiedenis aantoont dat dictators het nooit volhouden’.

Hoe gaat de logistieke en verladende sector om met de aanhoudende problemen in de containervaart? Neem op 9 december deel aan het jaarlijkse Havendebat Rotterdam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement