Vos Transport en BCTN mikken op 20.000 teu met terminal Deventer

CTD

Het Deventer havengebied kent relatief veel bedrijven die geen directe relatie met vervoer over water hebben, maar in de loop van volgend jaar moet daar verandering in komen, want dan wordt naar verwachting de Container Terminal Deventer (CTD) in gebruik genomen aan een van de vijf havenarmen van de binnenhaven in de Overijsselse stad.

De containerterminal is een gezamenlijk initiatief van de grote regionale wegtransporteur Vos Transport en de Nijmeegse operator van inlandterminals BCTN.

CTD is straks gevestigd op het terrein van een voormalig recycleplein aan de Westfalenstraat in Deventer, vlak naast de hoofdvestiging van Vos. De plannen voor een containerterminal in Deventer werden al in 2018 bekendgemaakt door Vos en BCTN.

Stikstofproblematiek

Aanvankelijk was het de bedoeling om de terminal in 2020 in gebruik te nemen, maar de vergunningprocedures duurden vanwege de stikstofproblematiek langer dan gedacht. Inmiddels zijn alle procedures doorlopen en kan de aanbesteding van de bouw beginnen, vertelt Roy van Verseveld, manager Customer Service bij Vos Transport.

‘De kade moet bijvoorbeeld nog worden verstevigd, maar veel van wat nu op het terrein aanwezig is, kunnen we straks ook gebruiken. De bestaande hal kan dienen voor opslag en er is al een goede weegbrug. We verwachten ergens rond de zomer van 2022 van start te kunnen gaan en hebben genoeg ruimte om verder uit te breiden. Belangstelling van klanten is er ook.’

Partner BCTN exploiteert in Nederland containerterminals in Nijmegen, Alblasserdam, Den Bosch, Roermond en Venray. In België zijn er vestigingen in Geel, Meerhout en Beringen. In Lommel in België is er eveneens het plan een nieuwe terminal te openen.

Vos Transport gaat straks het transport van en naar de terminal in Deventer verzorgen, vertelt algemeen directeur Jules Menheere. ‘We richten ons met name op de import en export van zeecontainers die normaliter vanuit Rotterdam over de weg zouden worden vervoerd. In samenwerking met de gemeente Deventer zijn we op een gegeven moment als betrokken partijen bij elkaar gekomen. BCTN heeft al veel expertise opgebouwd met vervoer over water en met containerterminals, terwijl wij een grote speler zijn in transport over de weg. Dat was een mooie basis om te besluiten dit gezamenlijk op te pakken.’

Quitte spelen

Dankzij het volume van BCTN zal het gemakkelijker zijn om in de Rotterdamse haven een voet tussen de deur te krijgen, verwacht Menheere. ‘Het is tegenwoordig best een ding om met containers aan te komen in Rotterdam, vanwege de grote congestie. BCTN heeft daar ervaring mee en kan ook consolideren met grotere schepen, waardoor je in Rotterdam meer macht hebt. Als deze terminal op zichzelf zou staan, krijg je waarschijnlijk met langere doorlooptijden te maken: operators willen kleine schepen vaak niet meer voor de wal hebben. Door de samenwerking met BCTN hebben we de juiste volumes en kunnen we denk ik snel en efficiënt tewerk gaan.’

De Container Terminal Deventer richt zich op ondernemingen binnen de zogenoemde Stedendriehoek, de regio rond Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Menheere: ‘We gaan proberen alle containers binnen dat gebied van de weg af te halen. Vanaf Rotterdam en wellicht ook Antwerpen. Als Vos Transport zijn we echt lokaal georiënteerd en hier in de buurt zijn diverse spelers die containers overzees laten verschepen. Als transporteur kunnen we veel aanbieden, bijvoorbeeld ook het doortransporteren naar Duitsland. Maar daar is CTD in eerste instantie niet voor bedoeld.’

Op lange termijn is het de bedoeling om richting de 20.000 containers op jaarbasis te gaan met CTD, vertelt de algemeen directeur van Vos. ‘Maar op de korte termijn zouden we al heel content zijn met 10.000. Dan hebben we de eerste doelstelling behaald. Dat is ook wel nodig om enigszins quitte te spelen.’

Grote wens

De containerterminal is een grote wens van de gemeente Deventer, weet Menheere: ‘We hebben hier een van de grootste binnenhavens van Nederland. De gemeente zet erg in op maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen, daar is CTD een belangrijk initiatief in. Je kunt hiermee behoorlijke aantallen trucks van de weg halen, dat scheelt veel qua uitstoot.’

Vos Transport en BCTN zetten zelf ook in op verduurzaming. De beide bedrijven namen bijvoorbeeld het initiatief om twee 44-tons waterstoftrucks op de weg te brengen. ‘Die kunnen we straks gaan inzetten voor het containervervoer van en naar de terminal. Dat is voor ons als bedrijf wel een mijlpaal qua duurzaamheid’, vertelt Menheere.

‘We zien het als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we zo min mogelijk uitstoten. Je kunt wel wachten tot alle fabrikanten minder gaan uitstoten, maar we willen zelf ook bijdragen. BCTN past daar goed bij, want zij zetten ook al in op lng, waterstof en elektrische schepen. Dat kunnen we nu allemaal prachtig met elkaar combineren.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Vos Transport en BCTN mikken op 20.000 teu met terminal Deventer | NT

Vos Transport en BCTN mikken op 20.000 teu met terminal Deventer

CTD

Het Deventer havengebied kent relatief veel bedrijven die geen directe relatie met vervoer over water hebben, maar in de loop van volgend jaar moet daar verandering in komen, want dan wordt naar verwachting de Container Terminal Deventer (CTD) in gebruik genomen aan een van de vijf havenarmen van de binnenhaven in de Overijsselse stad.

De containerterminal is een gezamenlijk initiatief van de grote regionale wegtransporteur Vos Transport en de Nijmeegse operator van inlandterminals BCTN.

CTD is straks gevestigd op het terrein van een voormalig recycleplein aan de Westfalenstraat in Deventer, vlak naast de hoofdvestiging van Vos. De plannen voor een containerterminal in Deventer werden al in 2018 bekendgemaakt door Vos en BCTN.

Stikstofproblematiek

Aanvankelijk was het de bedoeling om de terminal in 2020 in gebruik te nemen, maar de vergunningprocedures duurden vanwege de stikstofproblematiek langer dan gedacht. Inmiddels zijn alle procedures doorlopen en kan de aanbesteding van de bouw beginnen, vertelt Roy van Verseveld, manager Customer Service bij Vos Transport.

‘De kade moet bijvoorbeeld nog worden verstevigd, maar veel van wat nu op het terrein aanwezig is, kunnen we straks ook gebruiken. De bestaande hal kan dienen voor opslag en er is al een goede weegbrug. We verwachten ergens rond de zomer van 2022 van start te kunnen gaan en hebben genoeg ruimte om verder uit te breiden. Belangstelling van klanten is er ook.’

Partner BCTN exploiteert in Nederland containerterminals in Nijmegen, Alblasserdam, Den Bosch, Roermond en Venray. In België zijn er vestigingen in Geel, Meerhout en Beringen. In Lommel in België is er eveneens het plan een nieuwe terminal te openen.

Vos Transport gaat straks het transport van en naar de terminal in Deventer verzorgen, vertelt algemeen directeur Jules Menheere. ‘We richten ons met name op de import en export van zeecontainers die normaliter vanuit Rotterdam over de weg zouden worden vervoerd. In samenwerking met de gemeente Deventer zijn we op een gegeven moment als betrokken partijen bij elkaar gekomen. BCTN heeft al veel expertise opgebouwd met vervoer over water en met containerterminals, terwijl wij een grote speler zijn in transport over de weg. Dat was een mooie basis om te besluiten dit gezamenlijk op te pakken.’

Quitte spelen

Dankzij het volume van BCTN zal het gemakkelijker zijn om in de Rotterdamse haven een voet tussen de deur te krijgen, verwacht Menheere. ‘Het is tegenwoordig best een ding om met containers aan te komen in Rotterdam, vanwege de grote congestie. BCTN heeft daar ervaring mee en kan ook consolideren met grotere schepen, waardoor je in Rotterdam meer macht hebt. Als deze terminal op zichzelf zou staan, krijg je waarschijnlijk met langere doorlooptijden te maken: operators willen kleine schepen vaak niet meer voor de wal hebben. Door de samenwerking met BCTN hebben we de juiste volumes en kunnen we denk ik snel en efficiënt tewerk gaan.’

De Container Terminal Deventer richt zich op ondernemingen binnen de zogenoemde Stedendriehoek, de regio rond Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Menheere: ‘We gaan proberen alle containers binnen dat gebied van de weg af te halen. Vanaf Rotterdam en wellicht ook Antwerpen. Als Vos Transport zijn we echt lokaal georiënteerd en hier in de buurt zijn diverse spelers die containers overzees laten verschepen. Als transporteur kunnen we veel aanbieden, bijvoorbeeld ook het doortransporteren naar Duitsland. Maar daar is CTD in eerste instantie niet voor bedoeld.’

Op lange termijn is het de bedoeling om richting de 20.000 containers op jaarbasis te gaan met CTD, vertelt de algemeen directeur van Vos. ‘Maar op de korte termijn zouden we al heel content zijn met 10.000. Dan hebben we de eerste doelstelling behaald. Dat is ook wel nodig om enigszins quitte te spelen.’

Grote wens

De containerterminal is een grote wens van de gemeente Deventer, weet Menheere: ‘We hebben hier een van de grootste binnenhavens van Nederland. De gemeente zet erg in op maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen, daar is CTD een belangrijk initiatief in. Je kunt hiermee behoorlijke aantallen trucks van de weg halen, dat scheelt veel qua uitstoot.’

Vos Transport en BCTN zetten zelf ook in op verduurzaming. De beide bedrijven namen bijvoorbeeld het initiatief om twee 44-tons waterstoftrucks op de weg te brengen. ‘Die kunnen we straks gaan inzetten voor het containervervoer van en naar de terminal. Dat is voor ons als bedrijf wel een mijlpaal qua duurzaamheid’, vertelt Menheere.

‘We zien het als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we zo min mogelijk uitstoten. Je kunt wel wachten tot alle fabrikanten minder gaan uitstoten, maar we willen zelf ook bijdragen. BCTN past daar goed bij, want zij zetten ook al in op lng, waterstof en elektrische schepen. Dat kunnen we nu allemaal prachtig met elkaar combineren.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement